Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Det hendte
NTB
13 mai 2020 02:00
Del på Facebook
Tuborgs tidligere kontorer er det eneste som er igjen av det gamle bryggerikomplekset i Hellerup. Foto: Wikimedia Commons
Tuborgs tidligere kontorer er det eneste som er igjen av det gamle bryggerikomplekset i Hellerup. Foto: Wikimedia Commons

1835: En last med rom skal angivelig ha bidratt til en av de verste skipskatastrofene i australsk historie. Fangeskipet «Neva» hadde forlatt Cork i Irland med 150 kvinnelige straffanger om bord, på vei til soning i Australia. Foruten fangene og deres 33 barn var ni frie kvinner med 22 barn med på reisen. Utenfor Tasmania gikk skipet på et rev. Øyevitner hevdet senere at mange av kvinnene forsynte seg grådig av lasten straks etter grunnstøtingen, og var døddrukne da skipet sank noen minutter senere. Bare 15 personer, hvorav ni tilhørte besetningen, kom levende fra forliset ved å klamre seg til vrakgods. En mistanke har gått ut på at mannskapet lot kvinner og barn i stikken for å redde seg selv, og diktet opp historien om drikkegildet på «Neva» for å skjule sannheten. Mer enn 200 kvinner og barn omkom i forliset.

1873: Tuborg bryggeri ble grunnlagt i Hellerup utenfor København. Bryggeriet fikk navn etter skjenkestedet Thuesborg, som en bryggerimester og krovert ved navn Jonas Thue hadde fått oppført på stedet i 1690-årene. De første årene produserte bryggeriet for det meste bayerøl. Det velkjente «Grøn Tuborg» – Danmarks første pilsner, og et av landets mest solgte ølslag den dag i dag – ble lansert i 1880. Grunnlegger Philip W. Heyman hadde god nese for markedsføring. Blant annet introduserte han parasoller i Tuborg-farger som var godt synlige i bybildet, og fikk reist et 26 meter høyt observasjonstårn formet som en Tuborg-flaske på Rådhusplassen i København. Tårnet står i dag i Hellerup. Tuborg Bryggerier fusjonerte med Carlsberg i 1970, og produksjonen ble med tiden flyttet. I de gamle lokalene i Hellerup ble det siste fatet med øl brygget i 1996.

1909: Startskuddet gikk for historiens første Giro d’Italia («Italia rundt»). Sykkelrittet begynte i Milano og gikk over åtte etapper på til sammen 2448 kilometer. 127 ryttere stilte til start, men bare 49 fullførte. Vinneren ble italienske Luigi Ganna. Giro d’Italia var inspirert av Tour de France, som hadde sett dagens lys seks år tidligere. I likhet med forbildet var det innstiftet av en sportsavis, «La Gazzetta dello Sport», i et forsøk på å vinne lesere fra erkekonkurrenten. Avisen er fremdeles hovedsponsor for arrangementet. Rittet var fullstendig dominert av italienere helt til 1950, da sveitseren Hugo Koblet ble den første utlendingen som gikk av med seieren. Giro d’Italia regnes som verdens mest prominente sykkelritt etter Tour de France.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse