Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Det hendte
NTB
04 september 2020 02:00
Del på Facebook
En Edsel Ranger 1960 modell sedan på en bilutstilling i Salem, Massachusetts. Foto: Fletcher6 / [CC BY-SA 3.0] / Wikimedia Commons
En Edsel Ranger 1960 modell sedan på en bilutstilling i Salem, Massachusetts. Foto: Fletcher6 / [CC BY-SA 3.0] / Wikimedia Commons

1888: Den amerikanske oppfinneren George Eastman tok patent på den fotografiske filmen og registrerte varemerket Kodak. Navnet Kodak hadde ingen konkret betydning, men levde opp til Eastmans tre grunnleggende krav til et godt merkenavn: Det skulle være kort, lett å uttale, og ikke ligne på noe annet. Under Eastmans ledelse ble Kodak et internasjonalt storkonsern. I 1976 var 90 % av alle filmruller og 85 % av alle kameraer som ble solgt i USA produsert av Kodak. Den digitale utviklingen skulle senere ramme Kodak-konsernet med knusende tyngde, men George Eastmans livsverk var ennå en gullgruve da han skjøt seg gjennom hjertet i 1932. Eastman etterlot seg en lapp der det sto: «Mitt arbeid er fullført. Hvorfor vente?»

1907: Edvard Grieg døde på Bergen kommunale sykehus, 64 år gammel. Dødsårsaken var lungeemfysem. Den unge Røde Kors-eleven Clara Jensen hadde fått oppgaven med å våke over komponisten på dødsleiet. I et intervju med Bergens Arbeiderblad i 1961 fortalte den da 80-årige Jensen om Griegs siste øyeblikk: «Da var det jeg så at komponisten, dirigenten og pianisten gjorde sitt siste bukk til verden. Han reiste seg opp i sengen og gjorde et bukk og en fin bøyning – ikke noen stiv og krampaktig bevegelse, men et bukk som om han fra podiet takket publikum for applausen. Det var ikke til å ta feil av.» Edvard Grieg regnes ikke bare som den største tonekunstneren Norge har fostret, men blir av mange også ansett som den største i Norden i det 19. århundre.

1957: Ford Motor Company lanserte bilmerket Edsel. Bilen skulle bli en av de største floppene i amerikansk forretningshistorie, og bli husket som et skrekkeksempel på feilslått markedsføring. Analytikere har oppgitt en rekke årsaker til at Edsel sank som en stein på det amerikanske markedet: Ford hadde feilberegnet etterspørselen, bilene hadde for mange tekniske feil, forbrukerne likte ikke utseendet, navnet Edsel (etter Henry Fords sønn) ble oppfattet som merkverdig, og lignet dessuten for mye på traktormerket Edson. På toppen av det hele klarte ikke fabrikken å levere nok biler til et tungt annonsert PR-stunt som involverte testsjåfører fra hele landet. Ford oppga bilen etter bare tre års produksjon, og navnet Ford Edsel er den dag i dag synonymt med fiasko i USA. Til gjengjeld har de snaut 10.000 overlevende eksemplarene av bilen fått betydelig samleverdi.

(©NTB)

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse