Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Det hendte
NTB
07 september 2022 02:00
Del på Facebook

1833: Massemorderen Nils Narumsbakken ble halshogd i Søndre Land. Narumsbakken var dømt for å ha drept åtte personer med øks – fire voksne og fire barn – på en husmannsplass i januar samme år. Han hadde begått drapene for å skjule tyveriet av et lommeur. 25-åringen gikk inn i erindringen som den verste massemorderen i norsk historie før 22. juli 2011. Men også henrettelsen av Narumsbakken ble et kapittel for historiebøkene. Skarpretter for dagen var Anton Lædel, som da var 76 år og led av sterke skjelvinger på hendene. Hans usikre håndtering av øksen fremkalte et blodbad som skal ha fått de mest nervesterke tilskuere til å vende seg bort. En avis skrev om det grufulle opptrinnet: «Først efter det fjerde Hug med paafølgende Sagning med Øxen lykkedes det at faa Hovedet skilt fra kroppen, som derefter overgavedes til det brændende Baal.»

1892: «Gentleman» Jim Corbett ble den første verdensmesteren i tungvektsboksing etter de såkalte Queensberry-reglene, som ligger til grunn for moderne boksing. Reglene innebærer bl.a. at det skal brukes hansker under kampene. Corbetts motstander var regjerende mester John L. Sullivan, en herdet bokser av irsk avstamning som hadde slått seg til topps uten hansker og aldri tapt en kamp. Oppgjøret foregikk i Olympic Club i New Orleans foran 10.000 tilskuere. De fikk se (og høre) en tett kamp der Corbett til sist traff Sullivan med en rett venstre som ifølge referater «kunne høres over hele hallen». Før kampen var Sullivan ansett som uslåelig, og Corbetts knockoutseier i 21. runde var derfor en sensasjon. Den nye mesterens historie ble dramatisert i Hollywood-filmen «Gentleman Jim» (1942), med Errol Flynn i rollen som Corbett.

1929: Den finske passasjerdamperen SS Kuru kullseilte på innsjøen Näsijärvi nord for Tammerfors. Av de 162 personene om bord, omkom så mange som 136 eller 138 (anslagene varierer). Ulykken skjedde i 20 sekundmeters vind, og det antas at påbygningen av et tredje dekk noen år tidligere, som hadde gitt skipet et vesentlig høyere tyngdepunkt, var medvirkende til katastrofen. Selve skipet hadde bare fått mindre skader under forliset og kunne heves og settes i trafikk igjen samme år. SS Kuru var i bruk som passasjerskip fram til 1939. Forliset på Näsijärvi i 1929 er fremdeles den største skipskatastrofen på finske sjøer og elver gjennom alle tider.

(©NTB)

Annonse
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse