Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
19 mai 2020 10:00
Del på Facebook
Fra venstre: Bjørnar Eresvik (KNH), Vidar Fagerheim (Grieg Connect) og Svein Skomsøy (KNH) ser frem til bedre forutsigbarhet om fartøyenes ankomsttid til kai.  Foto: Kristiansund og Nordmøre Havn
Fra venstre: Bjørnar Eresvik (KNH), Vidar Fagerheim (Grieg Connect) og Svein Skomsøy (KNH) ser frem til bedre forutsigbarhet om fartøyenes ankomsttid til kai.  Foto: Kristiansund og Nordmøre Havn
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kristiansund og Nordmøre Havn tar denne våren i bruk ny teknologi for å beregne ankomst til kai for skip som skal anløpe havnedistriktet. Dette muliggjør besparinger for alle aktører som jobber med havneanløp.

Usikkerhet rundt fartøyenes ankomsttidspunkt er gjerne en kilde til videre forstyrrelser i logistikkjeden. Estimater på ankomsttid gis i dag manuelt av en skipsagent eller mannskap via den offentlige innmeldingsportalen SafeSeaNet. Dette oppdateres sjeldent og er ofte mangelfullt. Nyutviklet teknologi gjør at denne usikkerheten nå bli historie.

Ved bruk av kunstig intelligens i form av forskjellige maskinlæringsmetoder analyseres flere år med fartøystrafikk. Sammen med sanntidsdata om fartøyenes posisjon, kurs og fart, beregner dataene nå automatisk en ETA (Estimated Time of Arrival) for fartøyenes anløp.

– Teknologien gir ikke bare nytteverdi for oss på havnen, men kan øke effektiviteten og forutsigbarheten for våre kunder, og alle som leverer varer og tjenester i forbindelse med et anløp, sier ledende havneinspektør Svein Skomsøy i Kristiansund og Nordmøre Havn. Sammen med kollega Bjørnar Eresvik har han deltatt i prosjektet som står bak teknologien.

Havnesamarbeid

Utviklingen startet i 2018 med prosjektet «Just in Time», et samarbeid mellom Kristiansund og Nordmøre Havn, Stavangerregionen Havnedrift, Oslo Havn, Bodø Havn og Ålesundsregionens Havnevesen. Som viktige knutepunkt kan havnene ta i bruk mulighetene som ligger i digitalisering, for å legge til rette for de verdifulle fordelene som ligger i sjøtransporten i form av økt effektivitet, sikkerhet og ikke minst miljøhensyn. Havnen har en nøkkelrolle, både gjennom levering av egne tjenester, men ikke minst tilrettelegging for andre partnere i havnen.

Lokal teknologipartner

Prosjektet ble delvis finansiert med midler fra Kystverket, samtidig som Grieg Connect (tidligere Shiplog), med hovedkontor i Kristiansund, som teknologipartner og eier av løsningen har investert betydelige midler på egen hånd.

− Som leverandør av systemløsninger for havner og terminaler er det viktig for oss å ligge i forkant med ny teknologi. Her kan vi kan vi bidra til å styrke konkurranseevnen til sjøtransportnæringen, og dermed redusere risikoen for å tape markedsandeler til andre logistikkaktører som tilbyr frakt på vei og bane, sier Vidar Fagerheim, daglig leder i Grieg Connect.

Miljøvennlig optimalisering

Økt bevissthet rundt faktisk ankomsttidspunkt kan også bidra til at fartøy kan optimalisere seilingstiden sin. Reduserte kostnader til drivstoff og mindre utslipp vil i sin tur spare både rederi, fartøy og miljø.

Teknologien kan også brukes for å varsle for eksempel sjøtrafikksentraler og andre aktører som overvåker fartøystrafikk om fartøy som oppfører seg unormalt basert på historiske data, og med det i større grad kunne forutse grunnstøtinger og uhell.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 20 timer siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 3 dager siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 4 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 4 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse