Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Artikkel
06 juni 2020 11:00
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skibsplast 500 HT, lansert i 1984,  ble en populær modell. (Brosjyrebilde)Skibsplast 500 HT, lansert i 1984, ble en populær modell. (Brosjyrebilde)

Båtmarkedet har tatt seg opp i år, hvor det oppfordres til Norgesferie. Blant de brukte båtene finnes det mange attraktive Skipsplast-modeller.

Skibsplast har vært en av de sentrale produsentene av fritidsbåter i Norge. Bedriften ble startet i 1957 da Roar Skibsrud så et marked for utvikling og produksjon av fritidsbåter i glassfiberarmert plast for påhengsmotorer. Det ble inngangsporten for vanlige familier å kunne skaffe seg en hyttebåt. Gjennom mer enn 50 år har Skibsplast levert mange populære modeller, de aller fleste designet og utviklet av Roar Skibsrud. Han bygde også formene til disse båtene.

Skibsplast lyktes med å finne sin egen stil og design. Båtene kjennetegnes med flotte, tidløse linjer, en praktisk, familievennlig innredning og gode sjøegenskaper. Skipslastskrogene hadde en skarpere baugprofil med en mer moderat V-bunn ved akterenden. Det gav en god drivstofføkonomi med en myk gange ved marsjfarter på 18-25 knop og en god stabilitet ved stilleligge.

Skibsplast 490 med vindskjerm (VS) fra slutten av 1980-tallet. (Brosjyrebilde)Skibsplast 490 med vindskjerm (VS) fra slutten av 1980-tallet. (Brosjyrebilde)

Skipsplast 490 VS og 490 HT ble lansert i 1982. Hardtop-versjonen ble en av de mest solgte modellene. Den ble produsert i nesten 20 år.  Roar Skibsrud helt til høyre på bildet. (Brosjyrebilde)Skipsplast 490 VS og 490 HT ble lansert i 1982. Hardtop-versjonen ble en av de mest solgte modellene. Den ble produsert i nesten 20 år.  Roar Skibsrud helt til høyre på bildet. (Brosjyrebilde)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse