Annonse
Annonse
Terje Holm
Artikkel
06 juni 2020 11:00
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skibsplast 500 HT, lansert i 1984,  ble en populær modell. (Brosjyrebilde)Skibsplast 500 HT, lansert i 1984, ble en populær modell. (Brosjyrebilde)

Båtmarkedet har tatt seg opp i år, hvor det oppfordres til Norgesferie. Blant de brukte båtene finnes det mange attraktive Skipsplast-modeller.

Skibsplast har vært en av de sentrale produsentene av fritidsbåter i Norge. Bedriften ble startet i 1957 da Roar Skibsrud så et marked for utvikling og produksjon av fritidsbåter i glassfiberarmert plast for påhengsmotorer. Det ble inngangsporten for vanlige familier å kunne skaffe seg en hyttebåt. Gjennom mer enn 50 år har Skibsplast levert mange populære modeller, de aller fleste designet og utviklet av Roar Skibsrud. Han bygde også formene til disse båtene.

Skibsplast lyktes med å finne sin egen stil og design. Båtene kjennetegnes med flotte, tidløse linjer, en praktisk, familievennlig innredning og gode sjøegenskaper. Skipslastskrogene hadde en skarpere baugprofil med en mer moderat V-bunn ved akterenden. Det gav en god drivstofføkonomi med en myk gange ved marsjfarter på 18-25 knop og en god stabilitet ved stilleligge.

Skibsplast 490 med vindskjerm (VS) fra slutten av 1980-tallet. (Brosjyrebilde)Skibsplast 490 med vindskjerm (VS) fra slutten av 1980-tallet. (Brosjyrebilde)

Skipsplast 490 VS og 490 HT ble lansert i 1982. Hardtop-versjonen ble en av de mest solgte modellene. Den ble produsert i nesten 20 år.  Roar Skibsrud helt til høyre på bildet. (Brosjyrebilde)Skipsplast 490 VS og 490 HT ble lansert i 1982. Hardtop-versjonen ble en av de mest solgte modellene. Den ble produsert i nesten 20 år.  Roar Skibsrud helt til høyre på bildet. (Brosjyrebilde)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
Kristiansundskalenderen 2022

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden E39 gjennom Møre og Romsdal
@Terje G. FinnøyKrysningspunktene som SVV benytter seg av er basert på trafikktellinger og hvor tyngdepunktene for trafikken går. De viser at Møreaksen ...
Terje G. Finnøy 1 dager siden E39 gjennom Møre og Romsdal
@Terje SundsbøAng. krysningspunkt så er det nok andre som har vært selektiv (kreativ) underveis i det riggede Møreaksen prosjektet. Oppdraget fra ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 gjennom Møre og Romsdal
@Terje G. FinnøyDu har kanskje ikke fått det med deg, men det har aldri vært planen å bygge hele stekningen Ålesund - ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 gjennom Møre og Romsdal
@Terje G. FinnøyDu er svært selektive i dine krysningspunkter, og det er fortsatt ikke mer enn 40% av trafikken som passerer Røbekk/Lønset. ...
Terje G. Finnøy 1 dager siden E39 gjennom Møre og Romsdal
@Terje SundsbøKanskje oppstart, gryteklar for 10-15 år siden, fremdeles ingenting avklart på Sunnmørs siden i løpet av 30 års planlegging, felles ...
Terje G. Finnøy 1 dager siden E39 gjennom Møre og Romsdal
@Terje SundsbøRomsdalsaksen vil bli ca en halv mil kortere enn Møreaksen, med krysningspunktene Fremstedal og Lønset. Og med Romsdalsaksen slipper man ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i større format og valg av periode. Her vil du også kunne finne tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte