Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 juli 2020 11:27
Del på Facebook
Det er mye aktivitet langs kysten i sommer, og redningsselskapet har hatt langt flere oppdrag i år enn i fjor. Her fra det trange sundet Kreppa i Kragerøs skjærgård. Illustrasjonsfoto: Geir Olsen / NTB scanpix
Det er mye aktivitet langs kysten i sommer, og redningsselskapet har hatt langt flere oppdrag i år enn i fjor. Her fra det trange sundet Kreppa i Kragerøs skjærgård. Illustrasjonsfoto: Geir Olsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Redningsselskapet har til nå hatt en travel sommer med mye aktivitet på sjøen. Stadig flere båtførere støter på grunn, viser ferske tall fra Redningsselskapet.

– Vi ser at en del går på godt merkede skjær og grunner. Noen av disse hendelsene kunne nok vært unngått om flere om bord fulgte med på det som skjer forut for båten, sier direktør Hasse Lindmo for kommunikasjon og bærekraft i Redningsselskapet.

I perioden 1. mai til 14. juli økte antall grunnstøtinger med hele 53 prosent. Redningsselskapet har rykket ut til 181 hendelser så langt, sammenlignet med 121 i samme periode i fjor.

Totalt 52 redningsskøyter har til sammen rykket ut på 2.576 oppdrag så langt i sommer. Både i mai og juni økte oppdragene med over 40 prosent. Økningen var størst i Oslofjorden.

Antall hendelser med motorhavari eller tau i propellen har fra i fjor økt med 27 prosent til hele 1.456 hendelser så langt i sommer.

– Til tross for veldig stor aktivitet til sjøs, har det ikke vært flere alvorlige ulykker enn normalt. Vi ser at båtfolket er flinke til å vise sjøvett, men den generelle oppdragsmengden går opp når det er flere som bruker sjøen, sier Lindmo.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse