Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 juli 2020 11:29
Del på Facebook
Slik ser det normalt ut når en isbryter kjører inn i isen. Avbildet er skipet KV Svalbard. Illustrasjonsfoto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix.
Slik ser det normalt ut når en isbryter kjører inn i isen. Avbildet er skipet KV Svalbard. Illustrasjonsfoto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forskningsskipet Kronprins Haakon er sendt til reparasjon for tredje gang på ett år. Saken kan nå få en ny runde i retten.

Skipet som er en såkalt isbryter, ble bygd i Italia og sto ferdig i 2017, skriver NRK.

I juli 2019 måtte skipet avbryte sitt første tokt i Arktis etter at skroget ble påført skader etter møte med isen, som den egentlig er bygd for å tåle. Det ble i ettertid avdekket at ismalingen, som skal beskytte skroget, var feil påført av Italienerne.

Både før og etter skipets første tokt, tok Havforskningsinstituttet det Italienske verftet Fincantieri til retten. Først med en privat rettssak i 2018 for å løse flere konflikter, så til Oslo tingrett i 2019.

I begge rundene vant partene fram på noen punkter hver.

Nå sier direktør i rederiavdelingen til Havforskningsinstituttet, Per Nieuwejaar, at de fremdeles ikke er enig i alle konfliktene.

– Vi er inne i en prosess der vi lukker flere av garantisakene. Utfallet er ikke gitt, men forhåpentligvis blir vi enige om et sluttoppgjør, sier Nieuwejaar.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse