Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 august 2020 13:34
Del på Facebook
400 av 2.100 kontrollerte verksteder viste seg å utføre EU-kontroll på sjefens kjøretøy viser en undersøkelse som Statens vegvesen har gjennomført. Nå blir de gjort oppmerksomme på reglene om habilitet. Foto: Knut Fjeldstad/ NTB scanpix
400 av 2.100 kontrollerte verksteder viste seg å utføre EU-kontroll på sjefens kjøretøy viser en undersøkelse som Statens vegvesen har gjennomført. Nå blir de gjort oppmerksomme på reglene om habilitet. Foto: Knut Fjeldstad/ NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vegvesenet er sjokkert over at nesten hvert femte verksted som ble kontrollert, utførte EU-kontroll av sjefens bil, stikk i strid med reglene om habilitet.

Vegvesenet har utført en kontroll blant 2.100 av landets 2.500 verksteder som er godkjent for å utføre periodisk kjøretøykontroll, eller såkalt EU-kontroll. Resultatet viser at omtrent 400 av dem nylig hadde utført EU-kontroll på kjøretøy eid av verkstedets tekniske leder eller vedkommendes stedfortreder.

Dette er i strid med reglene som sier at ansatte på bilverksteder må få utført EU-kontrollen på et annet verksted enn de selv er knyttet til. De kontrollerte verkstedene er spredt over hele landet.

– Det er urovekkende at det er så mange som kontrollerer egne kjøretøy, sier fungerende leder for tilsynsavdelingen i Statens vegvesen, Tom Gullachsen, til Motor.

Det var avisen Grannar som først omtalte rapporten fra Vegvesenet.

Habilitetsreglene skal sørge for at ansatte ikke skal kontrollere sine egne eller kollegers kjøretøy. Heller ikke kjøretøy som tilhører nær familie, kan få kontroll eller etterkontroll.

Gullachsen sier at det vil bli hardere reaksjoner ved gjentatte brudd. I ytterste konsekvens kan verkstedene miste retten til å utføre de lukrative EU-kontrollene.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 45 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse