Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 september 2020 10:20
Del på Facebook
Samferdselsdepartementet ønsker en generell landsdekkende fartsgrense for fritidsbåter på fem knop 100 meter fra land. Dette vil også gjelde for vannscootere.Foto: Geir Olsen / NTB scanpix
Samferdselsdepartementet ønsker en generell landsdekkende fartsgrense for fritidsbåter på fem knop 100 meter fra land. Dette vil også gjelde for vannscootere.Foto: Geir Olsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En generell landsdekkende fartsgrense for fritidsbåter på fem knop 100 meter fra land er ett av forslagene som Samferdselsdepartementet nå sender ut på høring.

Fartsgrensen skal gjelde over hele landet, men med mulighet for lokale tilpasninger.

I tillegg foreslås en generell landsdekkende aktsomhetsbestemmelse og generelle bestemmelser om ferdsel ved badeplasser.

– En generell fartsgrense for fritidsbåter kan gi bedre sikkerhet for båtførere og for andre som bruker sjøen. Samtidig tror jeg at regelverket vil bli enklere. Båtliv er populært i Norge, og det er stadig flere hurtiggående fritidsbåter og myke trafikanter, som padlere, på sjøen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).

I tillegg kan kommunene blant annet fastsette lokale fartsgrenser for fritidsbåter i eget sjøområde, og justere den generelle fartsgrensen opp eller ned ut fra lokale behov.

Forslaget vil også begrense bruken av vannscootere ettersom disse regnes som fritidsbåter, og forslaget til endringene gjelder dermed også for disse.

Høringsfristen for forslaget er satt til 25. november.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse