Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 oktober 2020 08:50
Del på Facebook
Partene har kommet til en enighet etter busstreik flere steder i landet siden 20. september. Totalt la over 8.000 sjåfører landet over ned arbeidet sitt. Foto: Terje Pedersen / NTB
Partene har kommet til en enighet etter busstreik flere steder i landet siden 20. september. Totalt la over 8.000 sjåfører landet over ned arbeidet sitt. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter elleve dager med busstreik ble partene enige torsdag morgen. De første bussene vil være i gang fra klokken 12.

– Likevel må folk belage seg på at det vil være driftsforstyrrelser utover hele dagen, skriver Yrkestrafikkforbundet i en pressemelding torsdag morgen.

De første bussjåførene ble tatt ut i streik søndag 20. september. Totalt la over 8.000 bussjåfører landet over ned sitt arbeid, og streiken har rammet hele landet.

– Vi vil takke befolkningen og passasjerene våre for den massive støtten vi har opplevd gjennom streiken, sier forhandlingsleder Stein Guldbrandsen i Fagforbundet, som forteller at sjåførene har opplevd massivt med støtteerklæringer fra nordmenn over hele landet.

Et flertall av forhandlingsdelegasjonen anbefaler oppgjøret. Nå skal forhandlingsresultatet ut på uravstemning til medlemmene i de fire organisasjonene.

Dersom forslaget får flertall blant den samlede medlemsmassen, blir oppgjøret godkjent.

– Vi har mer enn doblet det opprinnelige tilbudet fra arbeidsgiver. Det gis generelle tillegg på til sammen 5,50 kroner, samt 1 krone som fagbrevtillegg i 2020, uttaler forbundsleder Jim Klungnes i Yrkestrafikkforbundet i en pressemelding.

– Partene har gjort forbedringer i avtalen som forhindrer at bussjåførene kommer dårlig ut i samordnede oppgjør og påfølgende mellomoppgjør, slik som i 2018 og 2019, uttaler forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet.

– Lønnsvekst på 20.000

Ifølge VG opplyser Fellesforbundet at alle sikres en lønnsvekst på 9 kroner. Dette fordeles med 6,50 kr i lønnsøkning i 2020 og en opptrapping med 2,50 kroner i 2021. I tillegg kommer det generelle tillegget i mellomoppgjøret i 2021.

– Årslønnsveksten blir da nærmere 20.000 kroner for den enkelte sjåfør. Av andre gjennomslag har vi sikret at det skal jobbes med å se på arbeidstidsordninger og sikkerhetstiltak, sier Eggum.

Ikke alle er fornøyd

Gulbrandsen forteller imidlertid til NTB at Fagforbundets delegasjon ikke er helt fornøyd. De fire forbundene gir felles svar på tilbudet fra NHO, men alle delegasjonene er delte. Fagforbundets delegasjon er i mindretallet som sier nei til tilbudet.

– Vi er fullt innforstått med at etterslepet i bransjen ikke kan tas i ett oppgjør, men vi synes de skrittene som ble tatt i år og trolig også neste år, er for små i forhold til enigheten om lønnsnivået i Bussbransjeavtalen, sier han.

I Bussbransjeavtalen som ble innført i 2007, ble det enighet om at bussjåførene skulle ha en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, et krav arbeidstakerne mener ikke er blitt møtt. I tillegg er det misnøye i Fagforbundet med at oppgjøret ikke tok for seg andre krav, blant annet at man skulle gi bussjåførene tilstrekkelig tid til sikkerhetssjekk. Nå tror Gulbrandsen at avtalen kan bli nedstemt blant Fagforbundets medlemmer.

– Når vår delegasjon lander på et nei, er det fordi våre tillitsvalgte gir veldig klart uttrykk at det er for dårlig. De kjenner våre medlemmer godt, og jeg vil tro våre medlemmer kommer nok til å stemme klart nei, sier han.

Imidlertid er det også i uravstemningen det samlede resultatet som teller. Fagforbundet representerer langt færre bussjåfører enn Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet.

– En balansert løsning

Administrerende direktør Jon Stordrange i NHO Transport er fornøyd med løsningen man har kommet fram til.

– Vi er glade for at streiken er over. Ikke minst av hensyn til passasjerene, som igjen kan bruke bussen for å komme til jobb, skole og fritidsaktiviteter på en miljøvennlig og sikker måte, sier Stordrange i en pressemelding.

Overfor NTB utdyper han hvordan NHO Transport ser på løsningen.

– Vi er fornøyd med en balansert løsning som begge parter kan leve med. Det er viktig å avslutte streiken så fort mulig for passasjerenes del.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse