Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 oktober 2020 20:32
Del på Facebook
Etter flere år med overskudd på svinekjøtt er situasjonen snudd på hodet på grunn av koronasituasjonen, og Norge må importere svinekjøtt. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / Scanpix.
Etter flere år med overskudd på svinekjøtt er situasjonen snudd på hodet på grunn av koronasituasjonen, og Norge må importere svinekjøtt. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / Scanpix.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra tirsdag senkes tollen på svinekjøtt ettersom koronapandemien har bidratt til større etterspørsel. Ifølge Nortura vil flere juleribber i år være importert.

Stengte grenser og redusert grensehandel har ført til økt salg av norsk svinekjøtt. Veksten i salget er så stor at produksjonen ikke klarer å holde følge, skriver Nationen.

Derfor setter Landbruksdirektoratet fra tirsdag ned tollsatsen på import av svinekjøtt.

– Forbruket av svinekjøtt er større enn produksjonen. Situasjonen begrunnes med koronatiltakene som blant annet påvirker grensehandelen, skriver seksjonssjef for import i Landbruksdirektoratet i en epost til avisen.

Det er første gang på fem år at tollen settes ned på svin, og kuttet gjelder fra 13. oktober til 9. november. Tollsatsen er redusert fra 64,96 kroner til 43 kroner per kilo.

– Vi regner ikke med at bransjen ønsker å importere mer enn det som er strengt nødvendig, men det er grunn til å anta at mer av juleribba vil være importert i år, sier direktør Ole Nikolai Skulberg i Nortura totalmarked til avisen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse