Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 november 2020 08:41
Del på Facebook
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn mener at tallene viser at regjeringens klimapolitikk fungerer. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn mener at tallene viser at regjeringens klimapolitikk fungerer. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Utslippene av klimagasser i Norge gikk ned 3 prosent fra 2018 til 2019. I fjor var de på 50,6 millioner tonn, noe som er det laveste i landet siden 1993.

Tallene , som tilsvarer en reduksjon på 1,6 millioner tonn CO2-ekvivalenter, er en liten oppjustering av de foreløpige tallene som ble lagt fram i juni. Da viste tallene at utslippet av klimagasser i Norge var på 50,3 millioner tonn, tilsvarende en nedgang på 3,4 prosent.

– Vi har nå hatt nedgående utslippstall fire år på rad. Dette viser at regjeringens klimapolitikk fungerer, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) i en melding til NTB.

Sist tallene gikk opp var fra 2014 til 2015 da de samlede utslippene gikk fra 53,9 til 54,1 millioner tonn.

– I løpet av året legger regjeringen fram sin plan for hvordan vi skal få klimagassutslippene ytterligere ned fram mot 2030, sier Rotevatn.

Miljøstiftelsen Bellona mener kuttene må økes kraftig fram til 2030.

– På åtte år har Norge kuttet 3,4 millioner tonn CO2 totalt – fra nå og fram til 2030 må vi kutte knappe 3 millioner tonn CO2 årlig. Vi trenger en fundamentalt ny klimapolitikk og et Storting med flertall for å klimamål, ikke bare sette dem, skriver de i en uttalelse

Veitrafikk

Den største reduksjonen kommer fra veitrafikk som har en nedgang på 665.500 tonn CO2-ekvivalenter, tilsvarende 7 prosent. Dette skyldes mindre salg av bensin og autodiesel, samt økt andel biodrivstoff i drivstoffblandingen, ifølge SSB.

– Utslippsnedgangen fra 2018 til 2019 skyldes hovedsakelig økt innblanding av biodiesel, i år som tidligere år. Vi i Bellona vil argumentere for at dette er helt feil bruk av ressurser: Biodiesel er kostbart, vi baserer 99 prosent av forbruket vårt på andre lands biomasse, og det gir ikke varig omstilling gjennom teknologiendring, slik for eksempel elektrifisering gjør, skriver miljøstiftelsen.

Også olje- og energiminister Tina Bru (H) mener vi må finne flere gode nullutslippsløsninger.

– Her tror jeg hydrogen blir viktig. Det kan kutte utslippene fra større deler av transportsektoren som ikke kan elektrifiseres. Samtidig viser nye rapporter at vi også kan kutte store utslipp gjennom økt elektrifisering innen industri og transport, sier olje- og energiminister Tina Bru i en melding til NTB.

Olje og gass størst

Prosentvis følger luftfart og sjøfart nærmest i utslippskuttene, med henholdsvis 6 og 4 prosent. Det skyldes mindre bruk av jetparafin og marine gassoljer

Eneste felt med en utslippsøkning er «oppvarming i andre næringer og husholdninger», som er opp 93.200 tonn. Feltet står likevel for den minste delen av de totale utslippene (1 million tonn).

Størst utslipp i 2019 sto olje- og gassutvinning for. Totalt var utslippet i sektoren 14 millioner tonn, ned 2 prosent fra 14,3 millioner i 2018. Industri og bergverk følger nærmest med 11,9 millioner tonn, ned 1 prosent fra 12 millioner.

Veitrafikk og luftfart, sjøfart, fiske, motorredskaper følger med henholdsvis 8,5 og 6,9 millioner tonn.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse