Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 november 2020 13:53
Del på Facebook
Det siste året har det vært en økning i kornarealet. Foto: Halvard Alvik / NTB
Det siste året har det vært en økning i kornarealet. Foto: Halvard Alvik / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske bønder har søkt produksjonstilskudd for mer jordbruksareal i år enn i fjor. Samtidig er det lavere nedgang i antallet bønder enn tidligere år.

– Det er gledelig å registrere at både totalt areal og kornarealet øker, og at nedleggingstakten er historisk lav, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad (KrF) i en pressemelding.

I alt 37.121 jordbruksforetak med areal har søkt om produksjonstilskudd i år, viser tall fra Landbruksdirektoratet.

Det er en nedgang på 0,88 prosent fra 2019, og er den laveste nedgangen på flere år.

I alt har bøndene som har søkt, 9.839.081 dekar jordbruksareal i drift. Det er en økning på 25.660 dekar eller 0,26 prosent fra i fjor. En økning i kornarealene på 66.512 dekar er hovedårsaken til at jordbruksarealet øker. Samtidig gikk gressarealet ned med 38.262 dekar.

Landbruksdirektoratet skriver i pressemelding at årsaken trolig er at noe kornareal ble lagt om til gressproduksjon for å fylle opp fôrlagrene etter tørkesommeren 2018.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse