Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 desember 2020 11:51
Del på Facebook
Fremskrittspartiet har fått gjennomslag for å redusere bompengebelastningen i flere veiprosjekter neste år.Foto: Heiko Junge / NTB
Fremskrittspartiet har fått gjennomslag for å redusere bompengebelastningen i flere veiprosjekter neste år.Foto: Heiko Junge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bompengebelastningen reduseres kraftig som følge av budsjettavtalen, men noen av kuttene gjelder bare i ett år.

– Jeg er godt fornøyd med dette resultatet. Dette vil føre til at flere bommer legges ned, og takstene blir redusert i andre bommer, sier Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud.

Godt på overtid ble regjeringspartiene og Frp denne uken enige om neste års statsbudsjett. I avtalen foreslås det å bevilge ytterligere 670 millioner kroner til reduserte bompenger utenfor byområdene, i tillegg til det som fra før lå inne i budsjettet.

Totalt sett er regjeringen og Frp enige om å bruke 1,2 milliarder kroner på reduksjon av bompengegjeld på sju ulike prosjekter. Det største enkeltkuttet kommer i den såkalte Fosenpakken i Trøndelag, hvor det skal brukes 425 millioner kroner til nedbetaling av gjeld.

Flere fylker

I tillegg får følgende prosjekter kutt:

  • E136 Tresfjordbrua (Møre og Romsdal): 400 millioner til nedbetaling av resterende gjeld, permanent nedleggelse av bomstasjon.
  • E16 Kongsvinger-Slomarka (Innlandet): 140 millioner til permanent innføring av fritaksordningen for beboerne ved Fulu og Galterud og permanent innføring av halv bompengetakst på sideveiene.
  • E134 Stordalstunnelen (Vestland): 90 millioner til nedbetaling av resterende gjeld, permanent nedleggelse av bomstasjon.
  • Rv3/Rv25 Ommangsvollen/Grundset-Batshjørnet (Innlandet): 83 millioner til stopp i innkreving i sideveibommer i ett år.
  • E6 Kolomoen-Moelv (Innlandet): 50 millioner til stopp i innkreving i sideveibommer i ett år.
  • E6 Øyer-Tretten (Innlandet): 7 millioner til permanent fjerning av bom på sidevei.

Asfaltering

Samtidig har Frp fått økt budsjettrammen til asfaltering med 300 millioner kroner, noe som betyr at en rekke veistrekninger får nytt dekke neste år.

– I den tiden vi nå står i, er det viktig at vi holder aktiviteten oppe og folk i arbeid, sier Hoksrud.

De ekstra pengene skal brukes til å asfaltere totalt 39 ulike veistrekninger i de fleste av landets fylker neste år.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse