Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
11 desember 2020 08:58
Del på Facebook
EU-landene går inn for å kutte klimagassutslippene med minst 55 prosent innen tiåret er omme. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
EU-landene går inn for å kutte klimagassutslippene med minst 55 prosent innen tiåret er omme. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Innen 2030 skal EU-landene kutte minst 55 prosent av klimagassutslippene. Det nye klimamålet ble vedtatt på toppmøtet i Brussel, tvitrer EU-presidenten.

– Europa leder an i kampen mot klimaendringene, skriver Charles Michel på Twitter.

Tross signaler om bred enighet før møtet, satt beslutningen langt inne. Torsdag kveld ble til natt og så til fredag morgen før lederne var enige. Ifølge Politico var det på et tidspunkt flere ulike utkast som ble diskutert, noe som gjorde samtalene mer komplisert.

Det nye målet er en betydelig skjerping fra det forrige målet om å kutte 40 prosent. Begge kuttene er basert på utslippsnivået i 1990.

– For en måte å feire ettårsdagen for vår grønne giv. Dette setter oss på en kurs mot klimanøytralitet innen 2050, kommenterer EU-kommisjonens leder Ursula von der Leyen bare sekunder etter Michels kunngjøring.

EU-landenes ledere ber nå de øvrige EU-institusjonene ta inn 55 prosentmålet i unionens klimalov.

Det har vært et ønske at det nye målet skulle være klart på FNs klimatoppmøte, som holdes denne helgen. Innen utgangen av året skal EU også oppdatere sitt såkalte nasjonalt bestemte bidrag, som er en del av Parisavtalen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse