Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 januar 2021 13:35
Del på Facebook
Fra og med i år må alle eiere av fritidsbåter betale et årsgebyr på 200 kroner. Foto: Halvard Alvik / NTB
Fra og med i år må alle eiere av fritidsbåter betale et årsgebyr på 200 kroner. Foto: Halvard Alvik / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra 1. januar må alle eiere av fritidsbåter på over sju meter som er registrert i NOR-registeret, betale et årsgebyr på 200 kroner.

Sjøfartsdirektoratet skriver på sine nettsider at det i forbindelse med statsbudsjettet er innført et årsgebyr for fritidsbåter i NOR-registeret. Hensikten er blant annet å sikre et mest mulig korrekt register.

Endringen gjelder også næringsfartøy fra og med sju meter som ikke betaler årsgebyr for sertifisering og fartøyinstruks.

NOR-registeret er frivillig for fritidsbåter over sju meter, men obligatorisk for båter over 15 meter.

Ifølge Sjøfartsdirektoratet er det mange som ikke melder fra om endringer i registrerte opplysninger i NOR-registeret, som for eksempel eierskifte. For å få et mer ajourført register, innføres derfor gebyret.

– Vi ser at mange ikke opprettholder meldeplikten når fartøy for eksempel selges. Det gir feil i registrerte opplysninger, og er uheldig både for ny og tidligere eier av fartøyet, sier avdelingsdirektør Elisabeth Hvaal Lingaas i Sjøfartsdirektoratets avdeling for Skipsregistrene.

Et oppdatert register er også viktig for å kunne spore forlatte fritidsbåter.

– Dessverre er det slik at mange forlater fritidsbåter uten stor verdi, noe som kan medføre store ekstrakostnader for uskyldige tredjeparter som kommuner og privatpersoner. Ofte er det eier av en kai eller brygge som må ta jobben med å fjerne forlatte båter, selv om de ikke er eier av fartøyene, sier Hvaal Lingaas.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse