Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 januar 2021 19:10
Del på Facebook
Elbiler blir stadig mer populært og bidrar til å kutte kommunenes klimagassutslipp. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Elbiler blir stadig mer populært og bidrar til å kutte kommunenes klimagassutslipp. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske kommuner kuttet klimagassutslippene sine fra 2018 til 2019, ifølge Miljødirektoratet. Men Oslos miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) mener det går for sakte.

Sju av ti kommuner kan vise til en utslippsreduksjon i perioden. Det er i hovedsak mer bruk av biodrivstoff og mindre bruk av fossile personbiler som er årsaken til nedgangen, opplyser Miljødirektoratet i en pressemelding.

– Jeg er glad for å se at utslippene gikk ned i 7 av 10 kommuner i 2019. Klimapolitikken skal legge til rette for at man kan leve klimavennlige liv i hele landet, i både små og store kommuner, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) i en epost til NTB.

Særlig Oslo, Bergen og Trondheim, samt kommunene rundt, har redusert utslippene sine. Årsaken er at disse stedene har en høyere andel elbiler enn resten av landet.

– Ikke raskt nok

I Oslo gikk klimagassutslippene ned med 4,5 prosent fra 2018 til 2019. Miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) mener likevel ikke at dette er nok.

– Sannheten er at utslippene ikke går raskt nok ned. Oslo skal bli en nullutslippsby om kun ni år. For å klare det må regjeringens klimapolitikk endres, byene må få mer klimamakt, og den nasjonale klimapolitikken må endres, sier Berg i en epost til NTB.

Hun etterlyser blant annet høyere bompenger, kutt i biltrafikken, nullutslippssoner og billigere kollektivtrafikk.

– Regjeringen må også fullfinansiere et anlegg for å fange CO2 fra Oslos avfallsforbrenning, legger hun til.

For andre typer utslipp er det vanskeligere å se en trend. Miljødirektoratet understreker at det er stor forskjell mellom kommunene og trekker blant annet fram avfallsbrenningen i Oslo som en stor utslippskilde.

– Tøffere klimakrav

Rotevatn mener et godt samarbeid mellom stat, fylke og kommuner er viktig for å nå utslippsmålene.

– Mange kommuner ønsker å føre en offensiv klimapolitikk, sier han.

– Vi skal ha tøffere klimakrav i offentlige innkjøp, både for biler og ferger. Sammen med noen kommuner skal vi ha prosjekt med nullutslippssoner. Regjeringen videreførte i tillegg støtteordningen Klimasats med 100 millioner for 2021, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse