Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 januar 2021 07:18
Del på Facebook
Direktør i Medietilsynet Mari Velsand finner en sterk tro på redaktørstyrte medier i måten nordmenn endret medievaner under starten av pandemien. Foto: Terje Pedersen / NTB
Direktør i Medietilsynet Mari Velsand finner en sterk tro på redaktørstyrte medier i måten nordmenn endret medievaner under starten av pandemien. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Medietilsynet hadde alle følere ute da koronaviruset kom til Norge. De fanget en kraftig nedgang i bruken av sosiale medier som viktigste nyhetsmedium.

Da koronaepidemien rullet over Norge og resten av verden, var Medietilsynet i gang med en omfattende måling og registrering av nordmenns medievaner.

Ikke en vanlig måling, men den mest omfattende noen gang. Tilsynet ble vitne til store endringer i medievaner på kort tid.

– Informasjonsbehovet var stort i starten av koronaen. Spørsmålet er, hvor går man da? Av våre tall ser vi at det var mange som oppsøkte de redaksjonelle mediene, og særlig TV og nettaviser, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet til NTB.

TV og gratis nettavis

Fredag presenterer hun en omfattende rapport om mediebruk i Norge som senere skal gå inn i Mediemangfoldregnskapet.

Rapporten viser at halvparten av befolkningen økte sitt mediebruk under første delen av koronaepidemien. For folk flest, var det TV og gratis nettavis som ble de viktigste informasjonskildene under pandemien.

– Sosiale medier har gått kraftig tilbake som viktigste nyhetskilde sammenlignet med målingen Medietilsynet gjorde i 2019, samtidig som betalt nettavis er blitt viktigere for folk under pandemien, heter det i en pressemelding fra Medietilsynet.

Mindre desinformasjon

Til forskjell fra i det sterkt splittede USA, øker ikke den norske bruken av sosiale medier.

Medietilsynsdirektøren mener den sterke posisjonen som redaktørstyrte medier har i Norge, gjør at nordmenn og amerikanere i krise ikke velger de samme nyhetskilden.

– Når det er situasjonen, er det ikke så rart at nordmenn vender seg til de redaktørstyrte mediene når det smeller, sier Velsand.

Hun mener at de redaksjonelle medienes sterke posisjon i utgangspunktet, også er avgjørende for den sterke posisjonen under pandemien.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse