Hjemmekontor, TV-titting, gaming og matlaging drev salget av forbrukerelektronikk opp i 2020. Elektronikksalget økte med mer enn 6 milliarder i fjor.
Tallene for 2020, som ble presentert torsdag, viser en omsetningsvekst på hele 18 prosent sammenlignet med året før. Det ble i 2020 handlet for 42,3 milliarder kroner, mot 36 milliarder kroner i 2019.
Det er samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PC-er til forbrukermarkedet, skriver Elektronikkbransjen.
– Koronaåret 2020 har sett nordmenn investere i utstyr til hjemmekontoret, TV og spillprodukter. Også produkter til oppbevaring av mat og kjøkkenutstyr vokser kraftig i et meget spesielt år for elektronikkbransjen, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Det ble solgt 430.000 TV-er i 2020, en økning på 18 prosent fra 2019. Totalt ble det kjøpt TV-er for 3,45 milliarder i 2020, mot like over tre milliarder kroner året før.
– Nedstenging av fritidsaktiviteter har gjort at flere velger å kjøpe seg en nummer to-TV, slik at barna kan se sine egne serier eller spille mens foreldrene bruker hoved-TV-en, sier Røsholm.
Kjøkkenutstyr
Også salget av kjøkkenprodukter steg kraftig i 2020.
Statistikken viste også at salget av hvitevarer og småelektriske produkter steg med 9 prosent fra 11,4 milliarder kroner i 2019 til 12,4 milliarder kroner i 2020.
– I 2020 kjøpte nordmenn særlig frysebokser og fryseskap i første delen av nedstengingen, mens kjøkkenapparatene har hatt voldsom vekst gjennom året. Salget av store hvitevarer har steget med 1 prosent, mens kaffemaskiner, miksere og kjøkkenmaskiner øker med hele 20 prosent, sier Røsholm.
Hjemmekontor
Flere og flere ble tvunget til hjemmekontor i 2020. Det førte til en firedobling av salget av produkter til hjemmekontoret. Webkameraer, skjermer, tastatur og mus drev omsetningen for 2020.
– Vi så et løft i salget allerede i starten av pandemien, og en ny bølge da det ble klart at hjemmejobbing og -skole ville bli noe som varer lenge, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
– Mange som startet hjemmejobbingen på kjøkkenbordet, oppdaget raskt at det ikke var holdbart i lengden og investerte i kontorutstyr, fortsetter hun.
Mobilsalg falt, elsparkesykler mer populært
De siste årene har salget av mobiltelefoner økt kraftig. Det var en liten nedgang i 2020 – fra 1,7 millioner enheter i 2019 til 1,6 i 2020, en nedgang på 6 prosent. Likevel faller omsetningen med kun 2,6 prosent, til 9,6 milliarder kroner.
Årsaken er at mobiltelefoner har blitt dyrere. En høyere pris bidrar trolig til at nordmenn bytter telefonen sin mindre ofte. I 2018 var den gjennomsnittlige levetiden for mobiltelefoner 31,4 måneder, i 2020 har denne økt til 32,5 måneder.
I fjor ble det solgt rundt 100.000 elektriske framkomstmidler, det tallet steg til 180.000 i 2020. Da er både kraftigere ståhjulinger, hoverboards og ståhjul inkludert i tallene, skriver Elektronikkbransjen.
(©NTB)