Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Vidar Holm
Artikkel
19 mars 2021 21:15
Del på Facebook
Andreas Betten på sin nye sjark Nordvalen
Andreas Betten på sin nye sjark Nordvalen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 I dag overtok 20-åringen Andreas Betten den 35 fot store sjarken "Reidar" bygd i 1989 og betydelig oppgradert i 2018 fra Vannøya i Karlsøy kommune.

Båten får nå navnet "Nordvalen" etter hjemplassen til Andreas sine besteforeldre. Fiskerinummer blir M 70 SM.

Andreas har nå sagt opp jobben sin i oppdrettsselskapet Salmar.Det gjør at det er behov for en ny arbeidstaker der. Aktivetet avler aktivitet.

Torskekvoten nordpå skal fiskes før Andreas setter kursen hjemover til Smøla om et par uker eller før, om alt går greit . Kvoten er på drøye femten tonn torsk pluss et tillegg på 30 % som er tildelt de under 30 år som vil satse på fiskeri.

Andreas er tross sin unge alder ingen nybegynner innen fiskeri. Mange har nok kost seg med kreps han har fisket, for med 550 teiner i sjøen har det vært litt mer enn fiske til eget bruk. Leppefiske er også et fiskeri han har bedrevet og vil fortsette med. Til det fisket bruker han en mindre åpen båt. Selv om det ikke blir like mye krepsefiske som før, lover Betten at det skal bli muligheter for både fastboende og turister til å skaffe seg delikatessen lokalt også videre.

Når kraftpluggen av en båt som måler hele 4.5 meter i bredden og har en John Deer motor på 300 hestekrefter og alt av moderne utstyr for fiskeriet den skal bedrive klapper til kai i hjemmehavna på Jøstølen, er det ved ei nyoppusset brygge med garnbinge og eget verksted. Det er med andre ord en driftig ung fisker som nå bidrar til at fiskeri som næring får nok et tilskudd i en kommune med lange tradisjoner i nettopp innen fiskeri og fangst av de fleste slag.

Fiskeri er for lengst blitt en meget lønnsom geskjeft og det er bra at unge folk i kommunen ser muligheten til å leve av havet på denne måten. Vi ønsker lykke til og skitt fiske!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse