Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
29 mars 2021 18:06
Del på Facebook
Fabrikklokalene til Bergen Engines AS. Foto: Bjørnar Morønning / NTB
Fabrikklokalene til Bergen Engines AS. Foto: Bjørnar Morønning / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Dette er nedslående nyheter og spinkel argumentasjon fra norsk side, uttaler russisk UD etter at regjeringen sa nei til oppkjøpet av Bergen Engines.

– Avtalen var kun kommersiell. Målet var å bringe det norske selskapet Bergen Engines til nye markeder, heter det i en uttalelse fra Maria Zakharova, talskvinne for russisk UD, skriver E24/BT.

Hun viser til at motorfabrikken «i henhold til norske reguleringsmyndigheter ikke er underlagt norske eksportrestriksjoner».

Videre i uttalelsen, som er tilgjengelig på den russiske ambassaden i Oslo sine hjemmesider, fremgår det at salgsstoppet, ifølge russisk side, inngår i en rekke av lignende eksempler på blokkering fra Norges side.

– De siste årene har norsk næringsliv avstått fra å implementere nye prosjekter med russiske partnere, selv i områder der det ikke finnes sanksjoner, sier Zakharova.

Hun gir uttrykk for at det som har skjedd er «upassende politisk innblanding i samarbeid som kun er forretningsmessig».

Kommentaren fra russisk side er som forventet, sier forsvarspolitisk talsmann Hårek Elvenes (H) til NTB.

– Noe annet ville vært overraskende. Det russiske selskapet som ønsket å kjøpe Bergen Engines, har nære forbindelser med makthaverne i Kreml. Å bruke selskapets teknologi til russiske militære formål ville vært skadelig for allierte sikkerhetsinteresser, sier han.

I forrige uke kunngjorde regjeringen at de stanser kjøpet av motorfabrikken på Hordvikneset i Bergen til et russiskkontrollert selskap med hensyn til nasjonal sikkerhet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse