Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
31 mars 2021 11:51
Del på Facebook
Illustrasjon: Vindindustrianlegget på Smøla i Møre og Romsdal. Foto: Steinar Melby
Illustrasjon: Vindindustrianlegget på Smøla i Møre og Romsdal. Foto: Steinar Melby
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I forrige uke avgjorde Olje- og Energidepartementet at det ikke blir utsatt frist for igangsetting for vindkraftverket Havsul I på Mørekysten. 

Vedtaket  er i tråd med Stortingets anmodningsvedtak om å ikke gi forlenget frist for idriftsettelse av vindkraftverk utover 31. desember 2021 og energimeldingen fra 2016, hvor det ble varslet en innstramming i praksisen med forlengelse av konsesjoner etter utløpet av fristen for å delta i elsertifikatmarkedet

Ålesund ville utsette fristen

Aukra kommune hadde ikke merknader til at det ble gitt utsatt frist for idriftsettelse, mens  Ålesund kommune (tidligere Sandøy kommune) anbefalte at utbygger får fristutsettelse. Herøy kommune var  imidlertid bekymret for fuglebestanden på Runde, som til nå har vært truet som følge av blant annet sviktende mattilgang. Statsforvalteren i Møre og Romsdal frarådet at Havsul I AS fikk fristutsettelse fordi konsekvensutredningen var over 10 år gammel. 

Begrunnelsen fra departementet

Departementet begrunner beslutningen om å endre NVEs vedtak lagt vekt med at opprinnelig konsesjon og konsekvensutredning er gammel og trenger oppdateringer. I tillegg 

ser man at konsesjonæren trolig trenger ytterligere fristutsettelser og konsesjonsendringer før en eventuell realisering kan skje. Det er heller ikke dokumentert lønnsomhet i prosjektet. 

Departementet mener videre at eventuelle nye planer for en utbygging av Havsul 1 vindkraftverk eventuelt bør behandles gjennom en ny konsesjonsbehandling. Da må man nullstille totalt da det må foreligge en forutgående prosess med åpning av areal. 

Etter havenergilovforskrifta § 1 annet ledd krever dette en forutgående prosess med åpning av areal. 

Motvind Nordvest – En gledens dag og en seier for fornuften

John I. Myklebust brukt utad copyJohn I. Myklebust, styreleder i Motvind Nordvest

Dagen da pressemeldingen kom, sa John Ivar Myklebust i Motvind Nordvest at det var en gledens dag og at dette var en seier for fiskeriene, hele fiskeri-Norge og bærekraftig fiskeriforvaltning.

– Vi har brukt store ressurser for å overbevise regjeringen om at en slik vind-industri i sildas vandrings- og gyteområde er i strid med “føre var–prinsippet” og dette har vi nå fått gjennomslag for, sier Myklebust.

Motvind Nordvest vil spesielt fremheve et tett og godt samarbeid med fiskeri-organisasjonene. Uvurderlige har senior havforsker John Dalen, pensjonert fra Havforskningsinstituttet vært med sin kunnskap om lydens innvirkning på livet i havet og advokat Anders Svinø på det juridiske. – Vi har hatt den beste kunnskapen tilgjengelig sier Myklebust.

Klagerne vant frem

Lista over klagerne som til slutt vant fram var:

  • Motvind Nordvest
  • Norges Miljøvernforbund
  • Norsk Ornitologisk Forening (NOF)
  • Aksjonsgruppen Runde mot Havsul I
  • Norges Naturvernforbund
  • Sabina
  • Norges Fiskarlag
  • Møre og Romsdal Fiskerlag
  • Havfiskeflåtens organisasjon Fiskebåt.
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse