fbpx
Annonse
Annonse
Henning Torset, gruppeleder i Aure Høyre
Artikkel
Henning Torset, gruppeleder i Aure Høyre
08 april 2021 08:44
Kart som viser samferdselsprosjektet "Solskjeltriangelet" som binder sammen Kristiansund og Aure med tunell under Talgsjøen, Smøla og Aure med tunell under Edøyfjorden samt Aure og Heim med bru over Vinjefjorden.
Kart som viser samferdselsprosjektet "Solskjeltriangelet" som binder sammen Kristiansund og Aure med tunell under Talgsjøen, Smøla og Aure med tunell under Edøyfjorden samt Aure og Heim med bru over Vinjefjorden.

Mye av fremtidens verdiskapning vil finne sted ved kysten vår. Det er derfor svært viktig å få etablert en fergefri kystvei langs kysten fra Hustadvika til Hitra/Frøya. Dette vil legge grunnlaget for videreutvikling og styrker samarbeid mellom næringslivet og kommunene i regionen med stor nasjonal verdiskaping innen olje- og gassvirksomhet, fiskeri/havbruk, turisme og nye muligheter knyttet til havet. Reisetiden vil bli betydelig redusert, noe som vil ha stor positiv nærings- og samfunnsmessig betydning for vår region.

Nordmøres største samferdselsprosjekt

For å kunne realisere en slik region er vi nødt til å få realisert det største samferdselsprosjektet på Nordmøre noensinne og vi må starte nå. Aure, Heim, Smøla og Kristiansund kan knyttes sammen til en større døgnåpen felles bo- og arbeidsmarkedsregion ved å få etablert tre store samferdselsprosjekter:

  • Tunnel under Talgsjøen (Aure – Kristiansund)
  • Tunnel under Edøyfjorden (Smøla – Aure)
  • Broforbindelse over Vinjefjorden (Aure – Heim)

Vi har døpt prosjektet for Solskjeltriangelet

De tre kommunene Aure, Smøla og Kristiansund opprettet i 2007 selskapet Nordre Nordmøre Bru og Tunnelselskap AS (NNBT) for å spisse arbeidet med å få realisert fastlandsforbindelsene over Talgsjøen og Edøyfjorden. Selskapets formål er å realisere bru og tunnelprosjekter på nordre Nordmøre, gjennom felles finansiering og gjennomføring av en felles ferge-, bru og tunnelstrategi. Det har imidlertid vært liten aktivitet i selskapet siden 2015. I budsjettforslaget for 2021 la Aure Høyre inn 300 000 i engangsstøtte til NNBT for å stimulere til økt aktivitet, men dette ble dessverre nedstemt av posisjonen.

Aure Høyre ønsker at Nordre Nordmøre Bru og Tunnelselskap blir omdannet til å bli utbyggingsselskap for Solskjeltriangelet og selskapet døpes om til Solskjeltriangelet AS. Heim kommune bør inviteres inn på eiersiden av selskapet.

Finansieringsløsninger må på plass

Det nye selskapet må jobbe aktivt for å finne finansieringsløsninger til prosjektet. En grovkalkyle viser at totalkostnaden for dette viktige prosjektet er på 7 mrd. Trafikkanalyser viser at det er mulig med selvfinansierende fylkesveiprosjekt, gitt mulighet for inntil 40 års bompengeperiode.

Dette vil bidra til lavere priser for brukerne samt at vekstpotensialet kan tas ut raskt. Samtidig må det vurderes både nye finansieringskilder og finansieringsløsninger for store infrastrukturprosjekter. Investeringene må kunne skrives ned over lengre tid i tråd med prosjektenes reelle levetid, inkludert bompengeperioder for inntil 40 år for fergeavløsningsprosjekt.

Forene krefter

Sammen med den planlagte fergeforbindelsen til Hitra vil Solskjeltriangelet binde sammen viktige næringsregioner ved kysten vår. Det er viktig ar vi forener kreftene våre og står sammen om denne satsningen. Vi håper at næringslivet også vil være med å bidra i dette prosjektet.

Av: Henning Torset, gruppeleder for Aure Høyre

Logg inn for å kommentere.
Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Arne Almaas · 29 dager siden
    Dette faller vel naturlig inn med Helge Orten sine planer om å bygge Molderegionen først, for så å bygge resten av fylket om 30 år. 

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Siste kommentarer

Lars Svein Valderhaug 20 timer siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøNei, eg har for lengst oppfatta at du er heilt på jordet i dine vurderingar av behovet for eit nytt ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Lars Svein ValderhaugDu har endelig oppfattet meg rett. Med Romsdalsaksen vil det bli større trafikk i Fannefjordtunnelen enn uten Romsdalsaksen. Det er ...
Lars Svein Valderhaug 1 dager siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøSå du trur verkeleg at fylket vil byggje ein ny tunnel for å avlaste eksisterande tunnel når der er ei ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Lars Svein ValderhaugOm Romsdalsaksen bygges, så vil det medføre større trafikk i Fannefjordtunnelen, ikke mindre, slik du hevder. Og dermed må den ...
Lama Vik 1 dager siden Sikkerhet og kostnader
@Thomas RønsaasMed Møreaksen sparer du ein time Ålesund- KSU. Vi får ein heilt ny, flott veg med høg standard. Ein kan ...
Lars Svein Valderhaug 2 dager siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøFor absolutt siste gong! Når Romsdalsaksen har medført statleg E39-bru til Lønset, trur du då det blir bygd nytt løp ...

Mest aktive

  • Terje Sundsbø 64 comments
  • Lars Svein Valderhaug 38 comments
  • Lama Vik 22 comments
  • Jan Rune Haukvik 22 comments
  • Vidar Hölm 13 comments
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte