Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
21 april 2021 13:05
Del på Facebook
I disse dager begynner motorsyklene å finne veien ut på norske veier. Nå er det registrert over 350.000 tohjulinger i Norge. Foto: Marianne Løvland / NTB
I disse dager begynner motorsyklene å finne veien ut på norske veier. Nå er det registrert over 350.000 tohjulinger i Norge. Foto: Marianne Løvland / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Over 350.000 tunge og lette motorsykler og mopeder ruller nå rundt ut på norske veier. Aldri før har det vært registrert så mange tohjulinger i Norge.

Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er det nå 350.238 tunge og lette motorsykler og mopeder i Norge.

Av disse er 169.819 tunge motorsykler.

Tallene viser at mange har valgt å kjøpe ny doning før sesongen starter.

Fra nyttår og fram til midten av april var det 1.966 førstegangsregistrerte, nye tunge motorsykler i Norge, en økning på 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

I denne perioden ble det registrert 695 nye, lette motorsykler og 515 nye mopeder.

Men det er ingen ny motorsykkelpark som ruller rundt på norske veier. Mens snittalderen på den norske bilparken er 10,8 år, så er snittalderen på tunge motorsykler 22,4 år.

Flinke til å vedlikeholde

Samtidig har motorsykkelfolket svært mange entusiaster som er flinke til å vedlikeholde eldre sykler.

– For mange er det viktig å holde de gode, gamle motorsyklene i god stand, og interessen for eldre motorsykler er stor. Så en høy snittalder på store motorsykler betyr ikke nødvendigvis at de er dårlige eller trafikkfarlige. Men det er helt klart også en del eldre motorsykler på veiene som kanskje ikke burde være der, sier Ifølge OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.

Menn overrepresentert i ulykker

Fra 2018 til 2020 registrerte forsikringsbransjen vel 10.000 materielle skader i MC-ulykker med tung motorsykkel. Mellom 80 og 90 prosent av disse er hendelser med mannlige førere, ifølge forsikringsselskapet Fremtind.

– For høy fart inn i svinger er en gjenganger og ofte årsak til at mange kjører av veien om våren. I tillegg utgjør grus og hull i veien en risiko for ulykker, sier skadeforebygger Therese Nielsen.

Under 10 prosent av motorsykkelulykkene medfører personskader. Fra 2018 til i fjor registrerte forsikringsbransjen 785 personskader i trafikkhendelser med motorsykkel. Nær halvparten av disse er såkalte eneulykker.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 16 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse