Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 mai 2021 15:15
Del på Facebook
I dag er røyk- og snuspakkene merket med tydelige helseadvarsler. Det samme ønsker KrF nå på alkoholholdige drikker. Foto: Vidar Ruud / NTB
I dag er røyk- og snuspakkene merket med tydelige helseadvarsler. Det samme ønsker KrF nå på alkoholholdige drikker. Foto: Vidar Ruud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

KrF går inn for å merke øl-, vin- og spritflasker på samme måte som røykpakkene.

– Alkohol har enormt store skadevirkninger som koster enkeltmennesker og sivilsamfunn dyrt, skriver KrFs ungdomsparti KrFU i begrunnelsen for forslaget som lørdag ble behandlet på partiets landsmøte.

Et stort flertall i partiet stilte seg bak ønsket om å merke alkohol med informasjon om skadevirkningene, på lik linje som med tobakk.

Stortinget vedtok i 2018 å innføre merking av flaskene med helseadvarsler om alkoholbruk under graviditet og i forbindelse med kjøring, men KrF tar altså dette et skritt lenger med mer generelle advarsler.

I sin nasjonale alkoholstrategi , som kom i mars, har regjeringen allerede varslet at de vil foreslå å innføre krav til advarselsmerking på alkoholholdig drikk. Der spesifiseres det ikke hvilken type varsling det er snakk om.

Vin- og brennevinsleverandørenes forening (VBF) reagerer på KrFs vedtak.

– Jeg håper partiet ikke har glemt at vi er enige om å ha et alkoholmonopol for varer over 4,7 alkoholprosent her til lands, sier generalsekretær Ingunn Jordheim i en kommentar til NTB.

Hun påpeker at Norge har fått lov til å ha Vinmonopolet gjennom et unntak fra EØS-avtalen.

– Har man et monopol, må man i tillegg ikke vedta lover eller regler som krever at visse varer utformes på en bestemt måte for å kunne selges i landet. Det heter teknisk handelshinder og er ikke forenlig med å opprettholde et monopol, sier hun.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse