Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 mai 2021 09:37
Del på Facebook
Forbrukerrådet krever at kunder må få beholde bonuspoengene sine hos flyselskapene. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Forbrukerrådet krever at kunder må få beholde bonuspoengene sine hos flyselskapene. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kunder må få beholde bonuspoeng på flyreiser, selv om de går ut på dato, krever Forbrukerrådet.

Under pandemien har det vært liten mulighet til å reise, og mange nordmenn står i fare for å miste bonuspoengene de har til gode hos flyselskapene. Nå griper Forbrukerrådet inn.

– Vi har skrevet brev til SAS og Norwegian og bedt dem om å forlenge levetiden på bonuspoengene. Vi står ikke fritt til å reise nå, og da kan ikke flyselskapene nulle verdiene kundene har betrodd dem, sier direktør Inger Lise Blyverket.

Flyselskapene har frist til 6. mai for å svare

Valgte poeng framfor penger

Da koronaen rammet og reiser ble kansellert, kunne kundene velge om de ville få refusjon i form av bonuspoeng eller tilbakebetaling.

Forbrukerrådet mener selskapene har manipulert passasjerene til å velge poeng. En del kunder valgte også dette for å vise solidaritet med flyselskapene, og SAS og Norwegian ville ha stått i en enda vanskeligere situasjon om alle kundene hadde valgt å be om å få pengene tilbake, understreker forbrukerdirektøren.

– Da forventer vi faktisk den samme hederligheten tilbake til forbrukerne, sier Blyverket.

– Restriksjoner treffer ulikt

SAS viser til at bonuspoengene varer i fem år. Direktør for samfunnskontakt Knut Morten Johansen sier til NRK at det vil være vanskelig å forlenge poengene kun for de norske kundene.

– SAS flyr over tre verdensdeler. Hvis seks millioner medlemmer som bor overalt og har erfart og erfarer ulike typer reiserestriksjoner, vil vi vanskelig finne et system som kunne ha møtt alle med rettferdighet, sier Johansen.

– Legger opp til at poeng nulles

Norwegian er under omstrukturering, og kundene har derfor ingen mulighet for å bruke poengene nå. Selskapet har sendt en epost der kunden må svare om de vil forlenge ordningen.

– Det er selvsagt ingen som vil slette poengene sine. Det er fullstendig unødvendig å kreve at vi skal trykke på en knapp for at de ikke skal fordufte. Folk vil åpenbart beholde verdiene sine, men det er stor risiko for at de mister dem nå, påpeker Blyverket.

Slik epost blir fort borte i epostkassen, forvekslet med reklame, eller glemt, tilføyer forbrukerdirektøren. Ved at kundene aktivt må foreta seg noe, mener hun at Norwegian legger opp til at poengene skal nulles.

Norwegian: God respons

Norwegian mener imidlertid at løsningen har fungert godt.

– Vi ser på tallene våre etter at kampanjen var avsluttet at responsen har vært veldig god. De som bruker programmet vårt aktivt og som har poeng de vil forlenge, har i stor grad benyttet seg av denne muligheten, sier kommunikasjonssjef Esben Tuman til NRK.

Når det gjelder SAS, har de et vareutvalg som kundene kan betale for med bonuspoeng, men Forbrukerrådet synes ikke det er en god idé å ha valuta som kun går til noe kunden kanskje ikke trenger, og uten mulighet til å heller velge en konkurrent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 30 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse