Kunder må få beholde bonuspoeng på flyreiser, selv om de går ut på dato, krever Forbrukerrådet.
Under pandemien har det vært liten mulighet til å reise, og mange nordmenn står i fare for å miste bonuspoengene de har til gode hos flyselskapene. Nå griper Forbrukerrådet inn.
– Vi har skrevet brev til SAS og Norwegian og bedt dem om å forlenge levetiden på bonuspoengene. Vi står ikke fritt til å reise nå, og da kan ikke flyselskapene nulle verdiene kundene har betrodd dem, sier direktør Inger Lise Blyverket.
Flyselskapene har frist til 6. mai for å svare
Valgte poeng framfor penger
Da koronaen rammet og reiser ble kansellert, kunne kundene velge om de ville få refusjon i form av bonuspoeng eller tilbakebetaling.
Forbrukerrådet mener selskapene har manipulert passasjerene til å velge poeng. En del kunder valgte også dette for å vise solidaritet med flyselskapene, og SAS og Norwegian ville ha stått i en enda vanskeligere situasjon om alle kundene hadde valgt å be om å få pengene tilbake, understreker forbrukerdirektøren.
– Da forventer vi faktisk den samme hederligheten tilbake til forbrukerne, sier Blyverket.
– Restriksjoner treffer ulikt
SAS viser til at bonuspoengene varer i fem år. Direktør for samfunnskontakt Knut Morten Johansen sier til NRK at det vil være vanskelig å forlenge poengene kun for de norske kundene.
– SAS flyr over tre verdensdeler. Hvis seks millioner medlemmer som bor overalt og har erfart og erfarer ulike typer reiserestriksjoner, vil vi vanskelig finne et system som kunne ha møtt alle med rettferdighet, sier Johansen.
– Legger opp til at poeng nulles
Norwegian er under omstrukturering, og kundene har derfor ingen mulighet for å bruke poengene nå. Selskapet har sendt en epost der kunden må svare om de vil forlenge ordningen.
– Det er selvsagt ingen som vil slette poengene sine. Det er fullstendig unødvendig å kreve at vi skal trykke på en knapp for at de ikke skal fordufte. Folk vil åpenbart beholde verdiene sine, men det er stor risiko for at de mister dem nå, påpeker Blyverket.
Slik epost blir fort borte i epostkassen, forvekslet med reklame, eller glemt, tilføyer forbrukerdirektøren. Ved at kundene aktivt må foreta seg noe, mener hun at Norwegian legger opp til at poengene skal nulles.
Norwegian: God respons
Norwegian mener imidlertid at løsningen har fungert godt.
– Vi ser på tallene våre etter at kampanjen var avsluttet at responsen har vært veldig god. De som bruker programmet vårt aktivt og som har poeng de vil forlenge, har i stor grad benyttet seg av denne muligheten, sier kommunikasjonssjef Esben Tuman til NRK.
Når det gjelder SAS, har de et vareutvalg som kundene kan betale for med bonuspoeng, men Forbrukerrådet synes ikke det er en god idé å ha valuta som kun går til noe kunden kanskje ikke trenger, og uten mulighet til å heller velge en konkurrent.
(©NTB)