Annonse
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
07 mai 2021 00:01
Del på Facebook
Fra Venstre: Ole Ertvaag, Adm. Direktør for HitecVision, som eier Vårgrønn sammen med Eni, og Pål Eitrheim, Konserndirektør for Nye energiløsninger, Equinor. Bilde: Arne Reidar Mortensen
Fra Venstre: Ole Ertvaag, Adm. Direktør for HitecVision, som eier Vårgrønn sammen med Eni, og Pål Eitrheim, Konserndirektør for Nye energiløsninger, Equinor. Bilde: Arne Reidar Mortensen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vårgrønn og Equinor har inngått en samarbeidsavtale om felles søknad for havvindareal i Norge i Utsira Nord-området. Det melder Vårgrønn i en pressemelding tidligere i dag.

Gjennom en samarbeidsavtale ønsker Equinor og Vårgrønn, et norsk selskap innen fornybar energi etablert av HitecVision og Eni, å utarbeide og sende inn felles søknad til norske myndigheter om utvikling av flytende havvind på Utsira Nord utenfor vestkysten av Utsira og Haugalandet i den norske delen av Nordsjøen.

Olje- og energidepartementet har åpnet to områder for produksjon av fornybar energi til havs (Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II), og myndighetene arbeider nå med lisensprosessen for norske havvindprosjekter.

Nordsjøen har blant de beste vindressursene i verden og er godt kjent for de to havvindselskapene.

– Vindressursene i Nordsjøen er blant de beste i verden. En flytende havvindpark på Utsira Nord kan bli det neste prosjektet i stor skala som kan fremme industrialisering av flytende havvind og skape nye muligheter for norsk industri. Sammen med Vårgrønn ønsker vi å bidra til et nytt kapittel i Norges energihistorie og posisjonere flytende havvind som en ny bransje som bidrar til det grønne skiftet. Som det ledende selskapet innen utvikling av flytende havvind har Equinor den nødvendige erfaring og kompetanse til å utvikle Norges neste flytende havvindpark i full skala etter Hywind Tampen, sier Equinors konserndirektør for nye energiløsninger, Pål Eitrheim.

- Vi er glade for å inngå et samarbeid med Equinor om flytende havvind og bidra til fortsatt utvikling av Norge som en ledende energinasjon. Dette prosjektet vil bli vesentlig for vår ambisjon om å eie og drive 1 gigawatt (GW) installert kapasitet innen 2030. Utviklingen av et hjemmemarked for havvindkraft, spesielt flytende, vil være viktig for å utvikle den norske leverandørbransjen og posisjonere nye teknologier for et voksende globalt havvindmarked. Vårgrønn med eiere har kompetansen og et sterkt engasjement for å bidra til å videreutvikle en ny bransje innen fornybarsektoren på norsk sokkel, sier Olav Hetland, konsernsjef, Vårgrønn.

Vårgrønn er et joint venture-selskap som eies av det globale energiselskapet Eni og det norske energi- og investorselskapet HitecVision. Equinor og Eni er partnere i Dogger Bank som nå bygges i Nordsjøen, og som blir verdens største havvindpark når den står ferdig. HitecVision og Eni har et langvarig samarbeid gjennom Vår Energi – det største uavhengige olje- og gasselskapet i Norge, og er partner i Hywind Tampen-prosjektet. Siden 1980-årene har HitecVision vært en ledende entreprenør og investor i energibransjen, og har investert i, kjøpt eller bygd opp mer enn 200 selskaper. Både HitecVision og Eni har i senere tid gitt fornybar energi en sentral plass i selskapenes strategier for å bidra til å fremskynde det grønne skiftet. Vårgrønn bygger på styrken, erfaringen og kapasiteten til både HitecVision og Eni for å nå sine ambisjoner innen fornybar energi.

Med mer enn ti års driftserfaring fra flytende havvind er Equinor verdensledende på utvikling av flytende havvind med flytende vindturbiner allerede installert og i produksjon. Equinor har klart å redusere kostandene for hvert flytende havvindsprosjekt selskapet har utviklet: Mellom demonstrasjonsprosjektet Hywind i 2009 og Hywind Scotland i 2017 reduserte selskapet investeringskostnadene per megawatt med 70 %. Når Hywind Tampen starter opp neste år er ambisjonen å redusere kostnadene ytterligere med mer enn 40 %. For begge Equinors flytende havvindprosjekter har norske leverandører vist evne til å konkurrere i et globalt marked med 30 % norsk andel på Hywind Scotland og 50 % på Hywind Tampen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse