Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
01 juli 2021 10:27
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På oppdrag fra Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og Redningsselskapet ble en skjærgårdsjeep krasjtestet i 20 knop ved Research Institutes of Swedens testbane. Resultatet var skremmende.

Krasj i 10 og 20 knop

(Intervju med Klaus Hahn, direktør i Testfakta AB)

Aldri før har svenske Testfakta AB gjennomført krasjtest av båt. Testen ble gjennomført med 20 knops fart, en hastighet veldig mange norskeide fritidsbåter kan oppnå. Ved en bråstopp i denne hastigheten (37 km/t) ble testdukkene utsatt for krefter tilsvarende 12 ganger egen kroppsvekt.

 – Jeg ble ikke overrasket over dramatikken vi ser ved 20 knop. Men det som bekymrer meg er at mange kjører mye fortere enn dette, sier Klaus Hahn, direktør i Testfakta AB.

Dukkene som ble brukt i testen skal simulere en vanlig familie på fire, med kroppsvekt på henholdsvis 70 og 35 kilo. Ved hjelp av høyhastighetskameraer får man i testen et brutalt innblikk i hvilke krefter som er i sving. Samtlige av dukkene blir kastet ut av båten.

– Hvert år skjer det alvorlige grunnstøtings- eller kollisjonsulykker med høy fart. En del av disse ulykkene skjer ved nedsatt sikt i mørket, men det er også flere eksempler på ulykker som har skjedd på dagtid. Denne testen viser på en god måte hvorfor det er viktig å løfte blikket, være oppmerksom og avpasse farten etter forholdene, sier Lars Alvestad, fungerende sjøfartsdirektør.

I likhet med 2020 har det også i år vært rekordsalg av fritidsbåter. Mye tyder derfor på at enda flere enn i fjor vil oppholde seg i båt i sommer.

Økt innsats på samfunnsnivå

Løft blikket er en holdningskampanje fra Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og Redningsselskapet. Kampanjen har som mål å redusere antall ulykker på sjøen.

I rapporten fra Statens havarikommisjon for transport som ble lagt frem i 2019, kommer det frem at dødsfall som følge av kollisjon eller grunnstøting ofte har sammenheng med stor fart. Rapporten konkluderer også med at halvparten av alle dødsulykker forbundet med fritidsbåt skyldes kantring eller fall over bord. 

Nyttige apper

Kystverket minner båtfolket om at det er mange regler som gjelder på sjøen. Blant annet er det innført nye fartsgrenser, som kan være krevende å ha oversikt over til enhver tid.

– Ikke alle tenker over at det finnes fartsgrenser også til sjøs. På filmen ser vi de alvorlige effektene av en relativt vanlig hastighet på sjøen. Sørg for å ha oppdaterte sjøkart, løft blikket og tilpass farten i sommer. Last ned appen BåtFart, som hele tiden forteller deg hva fartsgrensen er, og som gir deg varsel dersom du kjører for fort, er rådet fra kystdirektør Einar Vik Arset i Kystverket.

Også Redningsselskapet oppfordrer båtfolket til å avpasse farten og tenke sikkerhet i sommer. Gjennom appen RS SafeTrx kan man varsle en nødsituasjon, eller få assistanse fra en redningsskøyte eller en «sjøvenn».

For de yngste, og gjerne kommende båtførere, så har Sjøfartsdirektoratet en egen gratis sjøvett-app kalt Sjøvettspillet, som gir kunnskap om å føre båt på en trygg måte

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse