Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 juli 2021 05:29
Del på Facebook
Etter høstens stortingsvalg er det klart for diskusjon om sperregrensen i Stortinget. Rødt-leder Bjørnar Moxnes ønsker en grense på 2 prosent, men får ikke gehør hos Arbeiderpartiet. Foto: Torstein Bøe / NTB
Etter høstens stortingsvalg er det klart for diskusjon om sperregrensen i Stortinget. Rødt-leder Bjørnar Moxnes ønsker en grense på 2 prosent, men får ikke gehør hos Arbeiderpartiet. Foto: Torstein Bøe / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter stortingsvalget kan det bli diskusjon om sperregrensen i Stortinget. Rødt vil senke den til 2 prosent, men Ap-folk diskuterer en grense på 5 prosent.

Sperregrensen for å få delta i fordelingen av de 19 utjevningsmandatene er i dag 4 prosent. Det er en utfordring for de minste partiene, og Rødt-leder Bjørnar Moxnes foreslår å senke sperregrensen til 2 prosent, skriver Vårt Land.

Det er helt uaktuelt for Arbeiderpartiets kommunalpolitiske talsperson Stein Erik Lauvås.

– Jeg er fullstendig uenig med Rødt. Jeg ønsker å heve sperregrensen til 5 prosent, sier Lauvås til avisen. Han står på tredjeplass på Østfold Arbeiderpartis stortingsliste og ligger an til å få sin tredje periode for Ap på Stortinget om målingene slår til.

– Godt for alle

Lauvås sier Aps stortingsgruppe ikke har votert over spørsmålet, men han har ikke registrert at noen i gruppen ønsker å senke sperregrensen.

– Alternativene vi diskuterer, er å enten beholde sperregrensen på 4 prosent eller heve den til 5, sier han.

Lauvås mener samtidig at det ikke vil være dårlig nytt for de fire partiene som i dag ligger rundt sperregrensen.

– Jeg synes ikke det er fryktelig mye å be om 5 prosent oppslutning fra partiene. Såpass sterkt mandat bør en ha. Jeg tenker at det er godt for alle partiene om vi får en sperregrense på 5 prosent, mener han.

3, 4 eller 5 prosent

To representanter i Valglovutvalget foreslo i utredningen som de la fram i fjor, å heve sperregrensen til 5 prosent, og de fikk støtte av Fremskrittspartiets stortingspolitiker Roy Steffensen. Han fremmet i fjor et grunnlovsforslag om ny grense på 5 prosent.

Han sa den gang til NTB at en for lav sperregrense fører til at mindre partier ofte får mer makt og innflytelse enn hva oppslutningen skulle tilsi.

– Resultatet blir ofte en politikk preget av for mange kompromisser som velgerne ikke kjenner igjen, sa han.

Venstre, som har slitt under sperregrensen nesten kontinuerlig siden forrige stortingsvalg i 2017, har ønsket å senke sperregrensen til 3 prosent, som flertallet i Valglovutvalget gikk inn for.

Et mindretall i Valglovutvalget ønsket å beholde dagens sperregrense på 4 prosent. Fire partier, MDG, Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti, kjemper for å krype over sperregrensen ved valget 9. september i år.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøI ein uttale til mellom anna E39 Ålesund til Molde, eller omvendt, uttaler Transportforvaltning Midt i SVV (05.03.24) mellom anna, ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøEg har vist til forpliktende mål i klimapolitikken. Med gjeldande tiltak er vi langt frå å oppnå dette målet.Så har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrDet kloden ikke tåler, er enormt kraftkrevende ferger. Når Møreaksen avløser 3 fergesamband, blir enorme mengder elektrisitet frigitt, langt mer ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDet akkurat det eg sa, der må vere likhet mellom Loke og Tor. Også reduksjon av farta gjennom Tautratunellen frå ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrHurtige trafikkreduksjoner oppnås ved å redusere fartsgrensene i dag på allerede sterkt trafikkerte veier, slik som rundt Ålesund. Uten utviding ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDette vil ramme alle, også der framskrivingane av trafikk er 50+. Naudsynt trafikkauke til å betale tilbake bompengefinansieringa. Sjøl om SVV ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse