Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 juli 2021 21:30
Del på Facebook
Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum mener Regjeringen visste at taxireformen ville skape kaos i storbyene og gjøre tilbudet i distriktene dårligere.Foto: Torstein Bøe / NTB
Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum mener Regjeringen visste at taxireformen ville skape kaos i storbyene og gjøre tilbudet i distriktene dårligere.Foto: Torstein Bøe / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo har opplevd en økning i andelen taxiløyver på 51 prosent etter at taxireformen ble innført i november 2020. Det får opposisjonen til å reagere.

– Regjeringen har sammen med Frp ødelagt hverdagen til tusenvis av norske drosjesjåfører, og de har gjort det med åpne øyne, sier Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum til E24.

Han mener at opposisjonen har kommet med advarsler, men at Høyre og Frp er så markedstro at de glemmer menneskene.

– Regjeringen visste at denne reformen ville skape kaos i storbyene og gjøre tilbudet i distriktene dårligere, mener Vedum.

Ifølge forsker Jørgen Aarhaug ved TØI har økt antall taxiløyver også ført til priskrig med kunstig lave priser.

Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet avviser kritikken.

– Dette er normalen på så å si alle andre områder i samfunnet. Det er kun Vinmonopolet i dag som står igjen med et rent monopol der staten bestemmer, sier han til avisa.

Aarset får støtte av Bård Hoksrud (Frp) som sitter i Stortingets transportkomité. Han mener grunnen til at reformen kom, var at markedet i utgangspunktet ikke fungerte.

– Både Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet var tydelige på at markedet ikke fungerte slik ting var før. Reformen var ikke nødvendigvis rettet mot næringen, men ment for å levere gode tjenester til kundene, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse