Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 juli 2021 21:30
Del på Facebook
Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum mener Regjeringen visste at taxireformen ville skape kaos i storbyene og gjøre tilbudet i distriktene dårligere.Foto: Torstein Bøe / NTB
Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum mener Regjeringen visste at taxireformen ville skape kaos i storbyene og gjøre tilbudet i distriktene dårligere.Foto: Torstein Bøe / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo har opplevd en økning i andelen taxiløyver på 51 prosent etter at taxireformen ble innført i november 2020. Det får opposisjonen til å reagere.

– Regjeringen har sammen med Frp ødelagt hverdagen til tusenvis av norske drosjesjåfører, og de har gjort det med åpne øyne, sier Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum til E24.

Han mener at opposisjonen har kommet med advarsler, men at Høyre og Frp er så markedstro at de glemmer menneskene.

– Regjeringen visste at denne reformen ville skape kaos i storbyene og gjøre tilbudet i distriktene dårligere, mener Vedum.

Ifølge forsker Jørgen Aarhaug ved TØI har økt antall taxiløyver også ført til priskrig med kunstig lave priser.

annonse

Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet avviser kritikken.

– Dette er normalen på så å si alle andre områder i samfunnet. Det er kun Vinmonopolet i dag som står igjen med et rent monopol der staten bestemmer, sier han til avisa.

Aarset får støtte av Bård Hoksrud (Frp) som sitter i Stortingets transportkomité. Han mener grunnen til at reformen kom, var at markedet i utgangspunktet ikke fungerte.

– Både Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet var tydelige på at markedet ikke fungerte slik ting var før. Reformen var ikke nødvendigvis rettet mot næringen, men ment for å levere gode tjenester til kundene, sier han.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Siste kommentarer

@Dag Robert BjørsholMøreaksen er listet blant de mest lønnsomme veiprosjektene i NTP. Folk flest, dvs. over 62% i vårt fylke, har stemt ...
Dag Robert Bjørshol 3 dager siden Møreaksen bør prioriteres først på fergefri E39
Hobbyskribenten Rasmus Rasmussen skjønner tydeligvis ikke ordtaket om at en død hest ikke vil reise seg samme hvor lenge den ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Samarbeid eller splid?
@jon ingar eikMed fortsatt ferge forsvinner bevilgningen på over 24 milliarder til Møreaksen ut av fylket. Da står store deler av Eksportveien ...
jon ingar eik 4 dager siden Samarbeid eller splid?
Helge Orten, og Rise, strekninga frå Vestens til Moa er ei felles strekning E136 og E39, det er den også ...
@Bjørn JacobsenInteressant å observere at lokalpolitikere i SV kjemper så innbitt for å stoppe Møreaksen. De er fullt klar over at da ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte