Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 august 2021 20:26
Del på Facebook
Godt over to tredeler av CO2-utslippene fra verdens kraftverk kommer fra under 5 prosent av dem. Her fra et kraftverk i Kina.Foto: Chinatopix / AP / NTB
Godt over to tredeler av CO2-utslippene fra verdens kraftverk kommer fra under 5 prosent av dem. Her fra et kraftverk i Kina.Foto: Chinatopix / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Godt over to tredeler av CO2-utslippene fra verdens kraftverk kommer fra under 5 prosent av dem, ifølge en ny, amerikansk studie.

De såkalte superforurenserne har en del til felles, skriver forskning.no. Det viktigste er at de brenner kull på en ineffektiv måte for å lage elektrisitet.

– En av utfordringene for klimaaktivister er å finne ut hvem som må ta skyld for klimakrisen. Vår studie løser noe av dette ved å identifisere superforurensere, sier en av forskerne bak den nye studien, Don Grant, til nyhetsnettstedet Vice.

De mest forurensende kraftverkene ligger spredt over hele kloden, men hovedsakelig i Europa, Nord-Amerika og Asia, ifølge studien.

Dersom superforurenserne blir tvunget til å gjøre endringer som å brenne naturgass i stedet for kull eller å ta i bruk karbonlagring, viser studien at utslippene fra denne sektoren kan gå ned med henholdsvis en tredel og halvparten.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse