Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
13 august 2021 16:40
Del på Facebook
Frp-politiker Hans Andreas Limi advarer om at høye pumpepriser vil danke ut regjeringens skattefradrag for pendlere. Foto: Ørn Borgen / NTB
Frp-politiker Hans Andreas Limi advarer om at høye pumpepriser vil danke ut regjeringens skattefradrag for pendlere. Foto: Ørn Borgen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ifølge Frp-politiker Hans Andreas Limi må bilister på bygda belage seg på enda dyrere reisevei fremover, tross regjeringens løfte om å øke pendlerfradraget.

– Det de gjør, er å gi en hundrelapp og ta to tilbake, sier Fremskrittspartiets finanspolitiker Hans Andreas Limi til NTB.

Han er lite imponert over forslaget fra Høyre, Venstre og KrF om å kompensere for økt CO2-avgift ved å heve pendlerfradraget i distriktene. Det skal gjøres ved å innføre samme sats på reiser over og under 50.000 kilometer, samt senke egenandelen til 14.000 kroner for pendlere bosatt i de 300 minst sentrale kommunene.

Målet er at det ikke skal bli dyrere å kjøre bil på bygda. Men det motsatte vil skje, advarer Limi.

– Kraftig ekstraregning

Ifølge Frp-politikeren vil økt pumpepris som følge av høyere CO2-avgift langt overgå skattefordelen pendlere blir tilgodesett med i regjeringens opplegg.

Regjeringen har sagt at CO2-avgiften skal tredobles innen 2030 for å få ned klimagassutslippene.

Limi viser til følgende regnestykke:

* En bilist som kjører 70 kilometer tur-retur til jobb, vil med dagens reisefradrag få 268 kroner i redusert skatt i året. Med regjeringens forslag øker skattefradraget til 2.445 kroner.

* En tredobling av CO2-avgiften vil ifølge Frps beregninger føre til at pumpeprisen på bensin øker med rundt 4,14 kroner per liter. Samme pendler vil da betale 4.000 kroner mer i året for drivstoff.

Pendleren vil altså sitte igjen med drøyt 1.500 kroner mindre enn med dagens pumpepris.

– De som har kortere reisevei enn fire mil tur-retur jobb, får ingenting i fradrag, og mange av disse kjører jo bil utenom jobb også – så de vil få en kraftig ekstraregning, sier Limi.

Dyrere for pendlere under Frp

Men også under Frp har pendlerne fått mindre å rutte med. Regjeringen har økt egenandelen i pendlerfradraget flere ganger de siste åtte årene, blant annet i statsbudsjettet for 2016 – med Frps velsignelse.

Limi forsvarer økningen med at bilavgiftene samtidig ble redusert og penser tilbake til CO2-avgiften:

– Økningen i bunnfradraget er imidlertid ingenting sammenlignet hvor hardt en økning i CO2-avgiften vil slå ut, sier han.

Høyre mener Frp roter med tall når partiet sammenligner et år med pendlerfradrag med en CO2-avgiftsøkning over et tiår.

– Forslaget som regjeringen har lagt fram, kompenserer på en god måte dem som pendler. Vi må finne gode måter fremover for å kutte utslipp samtidig som vi ikke gjør hverdagen vanskeligere for folk, sier stortingsrepresentant Vetle Wang Soleim (H) til NTB.

1 milliard mindre

Mens Frp er bekymret for pumpeprisen, reagerer Ap-nestleder Hadia Tajik på at regjeringen kun senker egenandelen for pendlere bosatt i mindre kommuner.

– Hvorfor skal folk i Sola, Malvik, Hamar, Kristiansand, Modum, Gjøvik og mange andre kommuner ikke få lavere pendlerfradrag? spør Tajik.

Hun viser til at pendlere landet over har fått drøyt 1 milliard kroner mindre i skattefordeler siden regjeringen overtok i 2013. Det viser beregninger Finansdepartementet har gjort for Ap i forbindelse med årets statsbudsjett.

– Nå må vi få slutt på at regninga til landets rikeste havner på vanlige folks lommebøker, sier Tajik.

Rødt: Ikke troverdig

Også Rødt-leder Bjørnar Moxnes fnyser av regjeringens pendlerløfte.

– Dette utspillet står ikke til troende for fem øre, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Han viser til regjeringens tidligere kutt i skattefradraget for pendlere.

Rødt har selv programfestet at partiet vil jevne ut økende CO2-avgifter gjennom en klimarabatt til alle som tjener under 600.000 kroner.

– Dette har regjeringen avvist blankt, sier Moxnes.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse