Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 august 2021 11:35
Del på Facebook
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bare to av 18 ordførere i Trøndelag mener det må være et krav at nedlagte lensmannskontor åpner igjen.

Regjeringen møtte sterke protester da de 18 lensmannskontorene ble lagt ned som del av nærpolitireformen. Nå vil kun to av 18 ordførere kreve gjenåpning, viser en rundspørring fra Adresseavisen.

Senterpartiet går til valg på å gjenåpne lensmannskontor – som i vår endret navn til politistasjon – der det er ønske om dette lokalt. Men dette er ikke noe prioritert krav fra ordførerne i Overhalla, Snåsa, Malvik, Leka, Frøya, Rennebu, Holtålen, Melhus, Meldal, Trondheim, Meråker, Frosta, Steinkjer, Indre Fosen, Osen eller Namsos.

– Motviljen handler kanskje om at de har begynt å tro på det Solberg-regjeringa har flaska dem opp med: At små lensmannskontor ikke er noe verdt, sier Senterpartiets Jenny Klinge.

Mange av ordførerne gir uttrykk for at de ikke er fornøyd med politiberedskapen lokalt, men mener at lensmannskontor ikke er løsningen.

Kun én ordfører sier «ja» uten forbehold på spørsmålet om de vil kreve gjenåpning. Det er Skaun-ordfører Gunn I. Stokke (Sp).

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse