Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
30 august 2021 09:16
Del på Facebook
Leder for Nei til vindkraftverk på Haramsøy, Lisbeth Marie Austnes. Foto: Inger Marie Otterlei
Leder for Nei til vindkraftverk på Haramsøy, Lisbeth Marie Austnes. Foto: Inger Marie Otterlei
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frostating lagmannsrett opphevet i forrige uke tingrettens sakskostnadsavgjørelse på over én million kroner mot organisasjonen Nei til vindkraftverk på Haramsøy. Kjennelsen er prinsipielt viktig, og reduserer den økonomiske barrieren for miljøorganisasjoner som vil prøve saker for domstolene.   

Etter å ha tapt en lang rettslig kamp mot etablering av vindkraftverk på Haramsøy utenfor Ålesund, ble organisasjonen Nei til vindkraftverk på Haramsøy i tingretten dømt til å betale over én million kroner i sakskostnader til Haram Kraft AS og staten. Frostating lagmannsrett har nå opphevet tingrettens sakskostnadsavgjørelse fordi det er uklart om den oppfyller kravene i Århuskonvensjonen. Konvensjonen stiller krav om at allmennheten skal ha mulighet til rettslig prøving av miljøspørsmål uten at dette er uoverkommelig dyrt.

Leder for Nei til vindkraftverk på Haramsøy, Lisbeth Marie Austnes, er både glad og lettet over lagmannsrettens kjennelse.

– Det har vært hardt arbeid og mye motgang, men denne avgjørelsen viser at det var verdt det. Sammen med bidragsytere og støttespillere over hele landet, kan vi i dag glede oss over lagmannsrettens anerkjennelse av rollen som allmennheten og organisasjoner spiller i miljøsaker. Vi forventer nå at terskelen blir lavere for å ta natur- og miljøsaker til retten. Vi har vært nær konkurs som følge av rettsprosessen, og har brukt mye tid og ressurser på å samle inn penger for å dekke sakskostnadskravet. Nå håper vi å kunne få mye av pengene igjen, slik at vi kan fortsette vårt arbeid med å begrense natur- og miljøulempene som vindkraftverket fører med seg, sier Austnes.

Høye sakskostnader er ett av de største hindrene for å prøve miljøspørsmål for retten. Dette til tross for at det er i samfunnets interesse med økt domstolskontroll i klima- og miljøsaker.

– Kjennelsen er derfor svært viktig, og den kan være et tegn på en ny praksis i disse sakene, sier advokat Mari Kjellevold Brygfjeld i Dæhlin Sand Advokatfirma AS. Sammen med kollega Tine Larsen har hun bistått Nei til vindkraftverk på Haramsøy i denne saken.

Lagmannsretten uttaler at sakskostnadskravet ikke skal fremstå som «objektivt urimelig når søksmål fremmes av sammenslutninger som oppfordres til en aktiv rolle innenfor miljøspørsmål». Videre påpekes det at sakskostnadene heller ikke må overstige «den berørtes økonomiske evne og heller ikke fremstå som objektiv urimelig». Disse hensyn må tingretten ta i betraktning når saken sendes tilbake til tingretten for avgjørelse.

– Det blir nå svært spennende å se hva tingretten kommer til når de på nytt skal behandle sakskostnadsspørsmålet, sier Brygfjeld. Hun bemerker at det ikke er urimelig at Haram Kraft som har en stor økonomisk interesse i saken bærer sine egne sakskostnader. Det er tross alt lokalbefolkningen som må leve med inngrepet.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse