Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
12 oktober 2021 09:14
Del på Facebook
Hurtigruten Expeditions sitt nye hybriddrevne ekspedisjonscruiseskip MS  «Otto Sverdrup» er en del av selskapets grønne cruiseflåte. Foto: Kristiansund og  Nordmøre Havn IKS
Hurtigruten Expeditions sitt nye hybriddrevne ekspedisjonscruiseskip MS  «Otto Sverdrup» er en del av selskapets grønne cruiseflåte. Foto: Kristiansund og  Nordmøre Havn IKS
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal fylkeskommune har ambisjon om å gjøre fylket til bærekraftsfylke nummer 1 i Norge. Nå har cruisehavnene og destinasjonsselskapene i Møre og Romsdal gått sammen for å bidra til en bærekraftig cruisenæring.

– Forrige uke inviterte vi rederiene til et digitalt dialogmøte for å finne veien videre for å innfri ambisjonen til fylket. Fylket vårt har vært vertskap for cruiseskip i over 100 år og vi vil gjerne ønske dem velkommen de neste 100 år også, uttaler Monica Berstad Mæland i Ålesund Cruisenettverk, som var initiativtager til eventet.

Går nye veier

Miljøkravene skjerpes, og Norges nye reiselivsstrategi har stort fokus på mer lokal verdiskapning og mindre fotavtrykk. Ålesund Cruisenettverk tok initiativet og inviterte sammen med havnene i Ålesund, Geirangerfjord, Kristiansund, Molde og Åndalsnes cruiserederier fra hele verden til et digitalt diskusjonsmøte om hvordan vi kan samarbeide om å møte det grønne skiftet, og utvikle en mer bærekraftig og fremtidsrettet cruiseturisme. Møtet ble avholdt hos ÅKP (Ålesund Kunnskapspark), som jobber med innovasjon og forretningsutvikling. Hele 13 forskjellige cruiserederier med totalt 23 deltakere fra hele verden deltok, i tillegg til representanter fra havnene og de to destinasjonsselskapene i fylket.

– Vårt mål er at vi sammen med cruisenæringen utvikler mer miljøvennlige og bærekraftige løsninger. Cruiseturismen gir store ringvirkninger innen transport, detaljhandel, servering, opplevelser og mye mer. Vi ønsker å sette i gang gode prosesser sammen med rederiene og andre interessenter, og sammen skape nye kreative konsept for både landbaserte aktiviteter og helårsturisme. Det skal vi gjøre gjennom å se på seilingsplaner og infrastruktur kombinert med attraksjoner og opplevelser i fylket, sier Berstad Mæland.

Attraktivitet gjennom bærekraft

Reiselivsnæringen og Vestlandsrådet har sammen med Fjord Norge lagt frem en handlingsplan for reiseliv på Vestlandet, «Scenario 2030: Attraktivitet gjennom bærekraft». I dette bildet mener vi at cruise kan spille en viktig rolle.

Vi opplever at vårt mål om å tilrettelegge for en cruiseturisme med stor verdiskapning med lite fotavtrykk ble godt tatt imot av deltakerne i møtet. Formålet var å starte dialog med cruiserederiene, utforske nye muligheter sammen og vise hva fylket vårt har å by på.

Havnene jobber for å tilrettelegge, med blant annet utbygging av landstrømanlegg, søppelhåndtering og innføring av EPI (Environmental Port Index, en modell for å beregne miljødifferensierte havneavgifter utfra et konkret skips utslipp i en aktuell havn). Korte avstander mellom havnene, muligheter for lav seilingshastighet, en variert og spennende reiserute innad i fylket, lang liggetid, spredning av trafikken og kaier nær de største attraksjonene gir turistene mer tid til å oppleve og bedre lokal verdiskapning med lavere utslipp. Møre og Romsdal seiler opp som nummer 2 av fylkene med flest cruiseanløp og det er derfor viktig at vi tar en aktiv rolle når det gjelder videreutviklingen av cruisenæringen i Norge.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse