Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
12 oktober 2021 09:14
Del på Facebook
Hurtigruten Expeditions sitt nye hybriddrevne ekspedisjonscruiseskip MS  «Otto Sverdrup» er en del av selskapets grønne cruiseflåte. Foto: Kristiansund og  Nordmøre Havn IKS
Hurtigruten Expeditions sitt nye hybriddrevne ekspedisjonscruiseskip MS  «Otto Sverdrup» er en del av selskapets grønne cruiseflåte. Foto: Kristiansund og  Nordmøre Havn IKS
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal fylkeskommune har ambisjon om å gjøre fylket til bærekraftsfylke nummer 1 i Norge. Nå har cruisehavnene og destinasjonsselskapene i Møre og Romsdal gått sammen for å bidra til en bærekraftig cruisenæring.

– Forrige uke inviterte vi rederiene til et digitalt dialogmøte for å finne veien videre for å innfri ambisjonen til fylket. Fylket vårt har vært vertskap for cruiseskip i over 100 år og vi vil gjerne ønske dem velkommen de neste 100 år også, uttaler Monica Berstad Mæland i Ålesund Cruisenettverk, som var initiativtager til eventet.

Går nye veier

Miljøkravene skjerpes, og Norges nye reiselivsstrategi har stort fokus på mer lokal verdiskapning og mindre fotavtrykk. Ålesund Cruisenettverk tok initiativet og inviterte sammen med havnene i Ålesund, Geirangerfjord, Kristiansund, Molde og Åndalsnes cruiserederier fra hele verden til et digitalt diskusjonsmøte om hvordan vi kan samarbeide om å møte det grønne skiftet, og utvikle en mer bærekraftig og fremtidsrettet cruiseturisme. Møtet ble avholdt hos ÅKP (Ålesund Kunnskapspark), som jobber med innovasjon og forretningsutvikling. Hele 13 forskjellige cruiserederier med totalt 23 deltakere fra hele verden deltok, i tillegg til representanter fra havnene og de to destinasjonsselskapene i fylket.

– Vårt mål er at vi sammen med cruisenæringen utvikler mer miljøvennlige og bærekraftige løsninger. Cruiseturismen gir store ringvirkninger innen transport, detaljhandel, servering, opplevelser og mye mer. Vi ønsker å sette i gang gode prosesser sammen med rederiene og andre interessenter, og sammen skape nye kreative konsept for både landbaserte aktiviteter og helårsturisme. Det skal vi gjøre gjennom å se på seilingsplaner og infrastruktur kombinert med attraksjoner og opplevelser i fylket, sier Berstad Mæland.

annonse

Attraktivitet gjennom bærekraft

Reiselivsnæringen og Vestlandsrådet har sammen med Fjord Norge lagt frem en handlingsplan for reiseliv på Vestlandet, «Scenario 2030: Attraktivitet gjennom bærekraft». I dette bildet mener vi at cruise kan spille en viktig rolle.

Vi opplever at vårt mål om å tilrettelegge for en cruiseturisme med stor verdiskapning med lite fotavtrykk ble godt tatt imot av deltakerne i møtet. Formålet var å starte dialog med cruiserederiene, utforske nye muligheter sammen og vise hva fylket vårt har å by på.

Havnene jobber for å tilrettelegge, med blant annet utbygging av landstrømanlegg, søppelhåndtering og innføring av EPI (Environmental Port Index, en modell for å beregne miljødifferensierte havneavgifter utfra et konkret skips utslipp i en aktuell havn). Korte avstander mellom havnene, muligheter for lav seilingshastighet, en variert og spennende reiserute innad i fylket, lang liggetid, spredning av trafikken og kaier nær de største attraksjonene gir turistene mer tid til å oppleve og bedre lokal verdiskapning med lavere utslipp. Møre og Romsdal seiler opp som nummer 2 av fylkene med flest cruiseanløp og det er derfor viktig at vi tar en aktiv rolle når det gjelder videreutviklingen av cruisenæringen i Norge.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Det som Hofseth skriver her, er så logisk og klokkeklart at alle ser fornuften i det.Prosjektet Borgundfjord- og Veddetunnelen er ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Terje SundsbøSi ikke det du, her er den mest berømte.. Og neida, ikke nødvendigvis av innsig av vann, men dog... 300 ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Anne Mari SandshamnJeg tror det skjer oftere at veier oppe i dagen blir stengt pga. mye vann/flom enn at undersjøiske tunneler stenges ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
Ser jo med klarhet nå, etter siste uværet , hvor rammet en kanbli av uvær - i undersjøiske tuneller! Tenker ...
Ketil Strand Andersen 2 dager siden Symbolpolitikk i bakvendtland
Merk at de to tårnene man ser på illustrasjonsfotoet er kjøletårn som brukes i varme land for å redusere temperaturen ...
Takker så mye for publisering KSU! Håper det kan skape en viss debatt :-)
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte