Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
13 oktober 2021 15:08
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I dag er Arbeiderpartiet og Senterpartiet sin nye regjeringsplattform lagt fram. Etter åtte år med sentralisering og økte forskjeller, er det nå vanlige folk sin tur – i hele Norge. Og Møre og Romsdal Arbeiderparti har fått et nytt nasjonalt gjennomslag, skriver Møre og Romsdal Arbeiderparti i en pressemelding.

– Sykehussaken har vært en vond sak for oss i Møre og Romsdal. Frontene har vært skarpe, kompromissviljen lav, står det i meldingen.

I 2019 klarte Møre og Romsdal Arbeiderparti å samle seg rundt et enstemmig styrevedtak som:

  1. slår fast at SNR på Hjelset skal bygges som planlagt med alle funksjoner, og
  2. åpner for et godt fødetilbud i Kristiansund også etter at SNR er ferdig, så framt det er faglig og økonomisk forsvarlig.

Fylkesstyret ville finne et utgangspunkt som vi kan stå sammen om både i Romsdal og på Nordmøre – finne et kompromiss der vi kan begynne å bygge bruer mellom ulike deler av fylket.

Nå blir dette kompromisset nasjonal politikk. Hurdal-plattformen slår klart fast at:

  1. SNR skal bygges på Hjelset, med alle funksjoner
  2. At Stortingets vedtak om en gjenåpning av føden i Kristiansund skal følges opp med en egen tiltakspakke av denne regjeringen.
  3. Det skal gjennomføres en medisinskfaglig vurdering av hvordan et godt fødetilbud i Kristiansund skal videreføres etter 2025.

Arbeiderpartiet vil alltid sette pasientsikkerhet og faglig forsvarlighet høyest. Ved å gå for denne løsningen får Møre og Romsdal en regjering som vil styrke kvaliteten på fødetilbudet i hele fylket, og som gjør en særlig innsats for å få til en gjenåpning av fødetilbudet i Kristiansund.

I tillegg må fergesaken nevnes. I nesten åtte år, under Høyre og Frp, økte fergeprisene kontinuerlig. Møre og Romsdal Arbeiderparti gikk derfor inn for å halvere fergetakstene. Først fikk vi gjennomslag i eget parti, så kastet andre parti seg på. Nå blir det regjeringens politikk. Folk og næringsliv i Møre og Romsdal kommer til å spare over en kvart milliard kroner når dette er gjennomført. Hvert eneste år.

I åtte år har vi i Møre og Romsdal vært nødt til å kjempe mot Høyre og Frp sin sentralisering, privatisering og salg av Norge. Nå gleder vi oss til å bidra til en ny kurs med trygge arbeidsplasser, hele og faste stillinger, gode skoler og en verdig eldreomsorg i hele Møre og Romsdal!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Stig Anders Stensvik Ohrvik · 2 år siden
    Møre og Romsdal Arbeiderparti stiller fortsatt med forbehold om hva som skal være i Kristiansund:

    «et godt fødetilbud i Kristiansund også etter at SNR er ferdig, så framt det er faglig og økonomisk forsvarlig».

    Det er opp til storting og regjering å sørge for at det er faglig og økonomisk forsvarlig. Dette forbeholdet burde derfor ikke vært en del av uttalelsen.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Ketil Strand Andersen · 2 år siden
    "åpner for et godt fødetilbud i Kristiansund også etter at SNR er ferdig, så framt det er faglig og økonomisk forsvarlig." Dette er Ap M&R sin formulering. Sp har ikke bakt inn noen forutsetninger eller forbehold i sine formuleringer. Man har minst 4 år på seg ftil å sikre gode faglige og økonomiske løsninger.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse