Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
19 oktober 2021 19:24
Del på Facebook
F.v. Carl Johansen (MDG) og Yvonne Wold (SV) er veldig skuffet. Foto: MDG / SV
F.v. Carl Johansen (MDG) og Yvonne Wold (SV) er veldig skuffet. Foto: MDG / SV
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

MDG og SV fremmet på fylkestinget tirsdag et forslag om å legge langt sterkere miljøhensyn inn i den nye busspakken for Ytre Nordmøre, som skal gjelde fra 2024–34. Forslaget ble stemt ned med 38 mot 9 stemmer, skriver MDG og SV i en pressemelding.

– FN har erklært kode rød for menneskeheten. Likevel fortsetter Møre og Romsdal å undergrave sine egne bærekraftsmål. Vi er veldig skuffet, sier gruppelederne Carl Johansen (MDG) og Yvonne Wold (SV) i en felles uttalelse.

– Det vi nå risikerer, er at 75 % av bussene på Ytre Nordmøre skal gå på diesel frem til 2034. Det er uholdbart. Denne mangelen på ambisjoner er grunnen til at fylkeskommunedirektøren tidligere i år slo fast at Møre og Romsdal, som hevder vi skal være Bærekraftsfylke nr. 1, ikke når våre egne bærekraftsmål.

– Politikerne i Møre og Romsdal må bestemme seg. Skal vi være et foregangsfylke for bærekraft, eller skal vi ikke? Flertallet på fylkestinget har i praksis bestemt seg for det siste.

Forslaget fra MDG og SV:

Fylkestinget vedtar konkurranseutsetting av transporttjenester i rutepakke 2 Kristiansund, Averøy, Aure og Smøla, og ber fylkeskommunedirektøren gjennomføre anbudskonkurransen som planlagt. Utover minstekravet på 600 000 utslippsfrie rutekilometer, skal miljø vektes 30 %, i tråd med nasjonale anbefalinger.

Fylkestinget ber om en redegjørelse av potensialet for biogass og grønt hydrogen i det aktuelle området innenfor rammen av anbudstiden.

Fra saksfremlegget:

I saken Konkurranseutsetting av transporttjenester Kristiansund, Averøy, Aure og Smøla Minimumskrav i kontrakten er 600 000 utsleppsfrie rutekilometer per år innanfor Kristiansund kommune, jf. vedlagt sak SA-25/21. Utover dette skal tilbyder konkurrere på å tilby flere klimanøytrale rutekilometer.

I dette siste ligger det at miljø kun skal vektes 10 %, og pris 80 %. MDG og SVs forslag innebærer å øke vektingen av miljø til 30 %, og at vektingen av pris reduseres tilsvarende.

De 600.000 utslippsfrie kilometerne utgjør cirka 25 % av kontrakten, ifølge pressemeldingen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse