MDG og SV fremmet på fylkestinget tirsdag et forslag om å legge langt sterkere miljøhensyn inn i den nye busspakken for Ytre Nordmøre, som skal gjelde fra 2024–34. Forslaget ble stemt ned med 38 mot 9 stemmer, skriver MDG og SV i en pressemelding.
– FN har erklært kode rød for menneskeheten. Likevel fortsetter Møre og Romsdal å undergrave sine egne bærekraftsmål. Vi er veldig skuffet, sier gruppelederne Carl Johansen (MDG) og Yvonne Wold (SV) i en felles uttalelse.
– Det vi nå risikerer, er at 75 % av bussene på Ytre Nordmøre skal gå på diesel frem til 2034. Det er uholdbart. Denne mangelen på ambisjoner er grunnen til at fylkeskommunedirektøren tidligere i år slo fast at Møre og Romsdal, som hevder vi skal være Bærekraftsfylke nr. 1, ikke når våre egne bærekraftsmål.
– Politikerne i Møre og Romsdal må bestemme seg. Skal vi være et foregangsfylke for bærekraft, eller skal vi ikke? Flertallet på fylkestinget har i praksis bestemt seg for det siste.
Forslaget fra MDG og SV:
Fylkestinget vedtar konkurranseutsetting av transporttjenester i rutepakke 2 Kristiansund, Averøy, Aure og Smøla, og ber fylkeskommunedirektøren gjennomføre anbudskonkurransen som planlagt. Utover minstekravet på 600 000 utslippsfrie rutekilometer, skal miljø vektes 30 %, i tråd med nasjonale anbefalinger.
Fylkestinget ber om en redegjørelse av potensialet for biogass og grønt hydrogen i det aktuelle området innenfor rammen av anbudstiden.
Fra saksfremlegget:
I saken Konkurranseutsetting av transporttjenester Kristiansund, Averøy, Aure og Smøla Minimumskrav i kontrakten er 600 000 utsleppsfrie rutekilometer per år innanfor Kristiansund kommune, jf. vedlagt sak SA-25/21. Utover dette skal tilbyder konkurrere på å tilby flere klimanøytrale rutekilometer.
I dette siste ligger det at miljø kun skal vektes 10 %, og pris 80 %. MDG og SVs forslag innebærer å øke vektingen av miljø til 30 %, og at vektingen av pris reduseres tilsvarende.
De 600.000 utslippsfrie kilometerne utgjør cirka 25 % av kontrakten, ifølge pressemeldingen.