Annonse
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
19 oktober 2021 19:24
F.v. Carl Johansen (MDG) og Yvonne Wold (SV) er veldig skuffet. Foto: MDG / SV
F.v. Carl Johansen (MDG) og Yvonne Wold (SV) er veldig skuffet. Foto: MDG / SV

MDG og SV fremmet på fylkestinget tirsdag et forslag om å legge langt sterkere miljøhensyn inn i den nye busspakken for Ytre Nordmøre, som skal gjelde fra 2024–34. Forslaget ble stemt ned med 38 mot 9 stemmer, skriver MDG og SV i en pressemelding.

– FN har erklært kode rød for menneskeheten. Likevel fortsetter Møre og Romsdal å undergrave sine egne bærekraftsmål. Vi er veldig skuffet, sier gruppelederne Carl Johansen (MDG) og Yvonne Wold (SV) i en felles uttalelse.

– Det vi nå risikerer, er at 75 % av bussene på Ytre Nordmøre skal gå på diesel frem til 2034. Det er uholdbart. Denne mangelen på ambisjoner er grunnen til at fylkeskommunedirektøren tidligere i år slo fast at Møre og Romsdal, som hevder vi skal være Bærekraftsfylke nr. 1, ikke når våre egne bærekraftsmål.

– Politikerne i Møre og Romsdal må bestemme seg. Skal vi være et foregangsfylke for bærekraft, eller skal vi ikke? Flertallet på fylkestinget har i praksis bestemt seg for det siste.

Forslaget fra MDG og SV:

Fylkestinget vedtar konkurranseutsetting av transporttjenester i rutepakke 2 Kristiansund, Averøy, Aure og Smøla, og ber fylkeskommunedirektøren gjennomføre anbudskonkurransen som planlagt. Utover minstekravet på 600 000 utslippsfrie rutekilometer, skal miljø vektes 30 %, i tråd med nasjonale anbefalinger.

Fylkestinget ber om en redegjørelse av potensialet for biogass og grønt hydrogen i det aktuelle området innenfor rammen av anbudstiden.

Fra saksfremlegget:

I saken Konkurranseutsetting av transporttjenester Kristiansund, Averøy, Aure og Smøla Minimumskrav i kontrakten er 600 000 utsleppsfrie rutekilometer per år innanfor Kristiansund kommune, jf. vedlagt sak SA-25/21. Utover dette skal tilbyder konkurrere på å tilby flere klimanøytrale rutekilometer.

I dette siste ligger det at miljø kun skal vektes 10 %, og pris 80 %. MDG og SVs forslag innebærer å øke vektingen av miljø til 30 %, og at vektingen av pris reduseres tilsvarende.

De 600.000 utslippsfrie kilometerne utgjør cirka 25 % av kontrakten, ifølge pressemeldingen.

Du må være logget inn for å kommentere.


Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Siste kommentarer

Kl. 08:10: Bedriftsbesøk hos eSEA Marine AS i Kristiansund. Offshorebedrift som blant annet jobber med å hente opp avfall frå ...
Geir Gerhard Greger 4 dager siden Grødahl: – Flott at Geir engasjerer seg
Hei, Arne. Tusen takk for oppklaring og svar på mitt innlegg. Jeg hadde ikke fått med meg at kirurgien skal forsette ...
Det er jo nettopp det norske politikere vil. Især AP. Som står bak helseforetaksmodellen. Bygge ned det norske helsevesenet og ...
Vidar Hölm 4 dager siden Næringskonferanse på Smøla
Håper fastlandsforbindelse var et av temaene. 
Petter E. Olsen 5 dager siden Det einaste som er destruktivt er Møreaksen!
Kan Dahl & Co begynne å se på en fastlandsforbindelse via undersjøisk tunnel i området Aukra-Hollingsholmen? Det er sjødybder godt ...
Espen Heitmann 5 dager siden Ap halverer fergetakstene, Frp sutrer
Det er bra nå Kjølmoen, denne kampen tapte du da nesten doblet fergetakstene og skapte fergeopprøret, du klarer ikke og ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte