Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
04 januar 2022 08:31
Del på Facebook
Underkjølt regn er det aller vanskeligste føret å kjøre på, påpeker NAF. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB
Underkjølt regn er det aller vanskeligste føret å kjøre på, påpeker NAF. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ved underkjølt regn er det lurest å la bilen stå, ifølge NAF, som også har noen råd til dem som faktisk må ut og kjøre.

Særlig Østlandet har denne uka mye glatt føre, og det er sendt ut farevarsel. Underkjølt regn er det vanskeligste føret, påpeker seniorkommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

– Er det underkjølt regn er faktisk det lureste du kan gjøre å la bilen stå. Veiene blir som skøytebaner når regnet fryser på bakken. Da er det vanskelig å beholde kontrollen på bilen, sier han.

Sødal har tre øvelser for dem som likevel må ut med bil, og oppfordringen er å gjøre dette flere ganger underveis – når du har god oversikt og ingen bak deg:

  • Kjenn på motstand i rattet. Om bilen har elektronisk stabilitetsprogram, gjør en liten og litt brå rattbevegelse i svingen. Slipper hjulene er det ordentlig glatt. Følger bilen rattbevegelsen har du godt feste.
  • Kjenn på veigrepet når du gasser. Slipper hjulene lett, er det skikkelig glatt.
  • Gjør korte prøvebremsinger. Sklir bilen langt før den stopper, gjelder det å være påpasselig.

Hvis du oppdager en fare for sent til å stoppe, er rådet å få ned farten raskest mulig for å øke muligheten til å styre unna og eventuelt å minske skadene.

– Når du først bremser, trå ned bremsen så hardt du kan. Når ABS-systemet slår inn, vil du kjenne vibrasjoner i bremsepedalen og høre ulyder. Dette er som det skal være, så fortsett å trykke bremsen hardt inn så ABS-bremsene får hjulpet deg, sier Nils Sødal.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hvem av folk flest ønsker å betale opp mot 500,- (t/r) pr. dag for å få kjøre en uønsket omvei?Hvem ...
@Terje SundsbøFordi du hater ferger, betyr det ikke at alle andre gjør det! Og hva vet du om hva andre trenger ...
@Bengt G ErikssonTror ikke han sikter til hvordan dere har det i partiet og oppfatter det selv men mer mot politiske resultater. ...
@Anne Mari SandshamnFerger er ikke noen kjærkommen pause, men et utidig heft for nesten alle. Det er grotesk egoistisk å påtvinge alle ...
@Terje SundsbøFordi ferger ER og blir er kjærkommen pause  for de fleste, og de aller fleste trailerer legger inn pålagte hvilepauser ...
Vidar Hölm 16 timer siden Selvfølgelig trenger vi Nordmørslista!
Bygningsmasse på Hjelset er nedskalert med ca 60 000 kvadratmeter fra opprinnelig planlagt. Det er en katastrofe. En katastrofe som ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte