Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
04 januar 2022 08:31
Del på Facebook
Underkjølt regn er det aller vanskeligste føret å kjøre på, påpeker NAF. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB
Underkjølt regn er det aller vanskeligste føret å kjøre på, påpeker NAF. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ved underkjølt regn er det lurest å la bilen stå, ifølge NAF, som også har noen råd til dem som faktisk må ut og kjøre.

Særlig Østlandet har denne uka mye glatt føre, og det er sendt ut farevarsel. Underkjølt regn er det vanskeligste føret, påpeker seniorkommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

– Er det underkjølt regn er faktisk det lureste du kan gjøre å la bilen stå. Veiene blir som skøytebaner når regnet fryser på bakken. Da er det vanskelig å beholde kontrollen på bilen, sier han.

Sødal har tre øvelser for dem som likevel må ut med bil, og oppfordringen er å gjøre dette flere ganger underveis – når du har god oversikt og ingen bak deg:

  • Kjenn på motstand i rattet. Om bilen har elektronisk stabilitetsprogram, gjør en liten og litt brå rattbevegelse i svingen. Slipper hjulene er det ordentlig glatt. Følger bilen rattbevegelsen har du godt feste.
  • Kjenn på veigrepet når du gasser. Slipper hjulene lett, er det skikkelig glatt.
  • Gjør korte prøvebremsinger. Sklir bilen langt før den stopper, gjelder det å være påpasselig.

Hvis du oppdager en fare for sent til å stoppe, er rådet å få ned farten raskest mulig for å øke muligheten til å styre unna og eventuelt å minske skadene.

– Når du først bremser, trå ned bremsen så hardt du kan. Når ABS-systemet slår inn, vil du kjenne vibrasjoner i bremsepedalen og høre ulyder. Dette er som det skal være, så fortsett å trykke bremsen hardt inn så ABS-bremsene får hjulpet deg, sier Nils Sødal.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 12 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse