Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
04 januar 2022 11:09
Del på Facebook
Finanstilsynet ber DNB rydde opp i måten de vurderer kunders betalingsevne på. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Finanstilsynet ber DNB rydde opp i måten de vurderer kunders betalingsevne på. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

DNB kan ha overvurdert lånekunders betalingsevne og må avslutte praksisen med å tilby mer finansiering enn kunden søker om, skriver Finanstilsynet i ny rapport.

Hensikten med tilsynet, som ble gjennomført i vår, var å vurdere hvordan DNB beregner potensielle og eksisterende lånekunders betalingsevne.

Det er særlig hvordan DNB vurderer betalingsevne i forbindelse med forbrukslån som blir problematisert i Finanstilsynets rapport, skriver Dagens Næringsliv.

– Finanstilsynet vurderte at den mulige overvurderingen av kundenes betjeningsevne kan ha medført uavdekket risiko i bankens forbrukslånsportefølje, heter det.

– Sjekker ikke all gjeld

De viser blant annet til at DNB bruker sjablongsatser istedenfor å innhente informasjon om faktisk rentesats og gjenstående betalingstid på gjeld som ikke er registrert i gjeldsregistrene.

I tillegg påpeker tilsynet at banken bruker lave sjablongsatser for bokostnader, som ikke tar hensyn til faktisk boligtype og størrelse.

Tilsynet mener også at DNB legger til grunn udokumentert inntekt i sin digitale utlånsprosess for forbrukslån.

Tas til etterretning

DNB sier seg uenige i flere av vurderingene i et svarbrev til Finanstilsynet. De mener de ikke har påført forbrukere økonomiske problemer. Banken varsler imidlertid en helhetlig gjennomgang av betjeningsevnetesten for forbruksfinansiering.

I en kommentar til NTB skriver banken at de tar tilsynsrapporten til etterretning.

– Vi vil alltid ha områder vi kan bli bedre på, men tilsynsrapporten viser at bankhåndverket i DNB Personmarked generelt er solid. Vi har gode kredittvurderingsprosesser, noe som også bekreftes av bankens lave mislighetstall. DNB tar innspillene til forbedringspunkter til etterretning, og tar dette med oss videre i det kontinuerlige forbedringsarbeidet, sier kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen Lewin.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 20 timer siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 3 dager siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 4 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 4 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse