Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
04 januar 2022 11:09
Del på Facebook
Finanstilsynet ber DNB rydde opp i måten de vurderer kunders betalingsevne på. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Finanstilsynet ber DNB rydde opp i måten de vurderer kunders betalingsevne på. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

DNB kan ha overvurdert lånekunders betalingsevne og må avslutte praksisen med å tilby mer finansiering enn kunden søker om, skriver Finanstilsynet i ny rapport.

Hensikten med tilsynet, som ble gjennomført i vår, var å vurdere hvordan DNB beregner potensielle og eksisterende lånekunders betalingsevne.

Det er særlig hvordan DNB vurderer betalingsevne i forbindelse med forbrukslån som blir problematisert i Finanstilsynets rapport, skriver Dagens Næringsliv.

– Finanstilsynet vurderte at den mulige overvurderingen av kundenes betjeningsevne kan ha medført uavdekket risiko i bankens forbrukslånsportefølje, heter det.

– Sjekker ikke all gjeld

De viser blant annet til at DNB bruker sjablongsatser istedenfor å innhente informasjon om faktisk rentesats og gjenstående betalingstid på gjeld som ikke er registrert i gjeldsregistrene.

I tillegg påpeker tilsynet at banken bruker lave sjablongsatser for bokostnader, som ikke tar hensyn til faktisk boligtype og størrelse.

Tilsynet mener også at DNB legger til grunn udokumentert inntekt i sin digitale utlånsprosess for forbrukslån.

Tas til etterretning

DNB sier seg uenige i flere av vurderingene i et svarbrev til Finanstilsynet. De mener de ikke har påført forbrukere økonomiske problemer. Banken varsler imidlertid en helhetlig gjennomgang av betjeningsevnetesten for forbruksfinansiering.

I en kommentar til NTB skriver banken at de tar tilsynsrapporten til etterretning.

– Vi vil alltid ha områder vi kan bli bedre på, men tilsynsrapporten viser at bankhåndverket i DNB Personmarked generelt er solid. Vi har gode kredittvurderingsprosesser, noe som også bekreftes av bankens lave mislighetstall. DNB tar innspillene til forbedringspunkter til etterretning, og tar dette med oss videre i det kontinuerlige forbedringsarbeidet, sier kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen Lewin.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøVeblungnes: Trangt gjennom sentrumBrustuglia: Problem på vinterenVolda sentrum: E39 gjennom sentrum.Rv70: 3 bruer oppgraderast til å takle dagens standard på ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse