DNB kan ha overvurdert lånekunders betalingsevne og må avslutte praksisen med å tilby mer finansiering enn kunden søker om, skriver Finanstilsynet i ny rapport.
Hensikten med tilsynet, som ble gjennomført i vår, var å vurdere hvordan DNB beregner potensielle og eksisterende lånekunders betalingsevne.
Det er særlig hvordan DNB vurderer betalingsevne i forbindelse med forbrukslån som blir problematisert i Finanstilsynets rapport, skriver Dagens Næringsliv.
– Finanstilsynet vurderte at den mulige overvurderingen av kundenes betjeningsevne kan ha medført uavdekket risiko i bankens forbrukslånsportefølje, heter det.
– Sjekker ikke all gjeld
De viser blant annet til at DNB bruker sjablongsatser istedenfor å innhente informasjon om faktisk rentesats og gjenstående betalingstid på gjeld som ikke er registrert i gjeldsregistrene.
I tillegg påpeker tilsynet at banken bruker lave sjablongsatser for bokostnader, som ikke tar hensyn til faktisk boligtype og størrelse.
Tilsynet mener også at DNB legger til grunn udokumentert inntekt i sin digitale utlånsprosess for forbrukslån.
Tas til etterretning
DNB sier seg uenige i flere av vurderingene i et svarbrev til Finanstilsynet. De mener de ikke har påført forbrukere økonomiske problemer. Banken varsler imidlertid en helhetlig gjennomgang av betjeningsevnetesten for forbruksfinansiering.
I en kommentar til NTB skriver banken at de tar tilsynsrapporten til etterretning.
– Vi vil alltid ha områder vi kan bli bedre på, men tilsynsrapporten viser at bankhåndverket i DNB Personmarked generelt er solid. Vi har gode kredittvurderingsprosesser, noe som også bekreftes av bankens lave mislighetstall. DNB tar innspillene til forbedringspunkter til etterretning, og tar dette med oss videre i det kontinuerlige forbedringsarbeidet, sier kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen Lewin.
(©NTB)