Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
14 januar 2022 20:49
Del på Facebook
Her fra fv. 65 nord for Follabrua i Surnadal i dag morges som viser at elven har «spist» seg nesten helt inn på veien. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Her fra fv. 65 nord for Follabrua i Surnadal i dag morges som viser at elven har «spist» seg nesten helt inn på veien. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal fylkeskommune har åpnet de fleste fylkesveiene for trafikk i løpet av fredagen. Så langt er det færre skader på fylkesveinettet enn fryktet etter ekstremværet Gyda, skriver fylkeskommunen i en pressemelding fredag.

– Vi går nå over fra en akutt, til en mer normalisert situasjon. Vi har brukt dagen til å kartlegge skredfare, rydde veier og grøfter, åpne drenering, fjerne løsmasse og rydde skog. Så langt har vi ikke avdekket kritiske skader, og de aller fleste veiene er åpne som normalt, sier fylkesveisjef Ole Jan Tønnesen.

Fylkesveisjefen mener en viktig årsak til at det ser ut til å ha gått bra med fylkesveinettet, er at ekstremværet Gyda ble tidlig varslet. Det la grunnlaget for gode forberedelser så vannet ikke skulle gjøre skade på veiene.

– I tillegg har vi hatt svært mange på jobb både fra driftsentreprenørene og egen byggherreorganisasjon. Det har gjort at vi har hatt god overvåkning og kort responstid når vi har fått utfordringer, sier han.

Selv om det verste uværet nå er over, er det fortsatt noen fylkesveier som er stengt i Møre og Romsdal. Med unntak av veien til Otterdal i Volda, hvor det blir nattestengt, er det fredag ettermiddag for alle stengt veier muligheter for omkjøring.

Veitrafikksentralen har alltid oppdatert veibeskjeder på www.175.no.

Det er fortsatt dårlig vær, og mot slutten av helgen er det meldt mer utfordrende værforhold. Trafikantene må derfor gjennom helgen holde seg godt orientert om vær og føre, og trafikkbeskjeder på vei og sjø.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse