Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 februar 2022 21:44
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Ali Zare / NTB
Illustrasjonsfoto: Ali Zare / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

MBL anslår at prisøkningen på papir det siste året utgjør en kostnadsøkning på omkring 100 millioner kroner på årsbasis for norske papiraviser.

Prisen mediehusene nå må belage seg på å betale ligger på rundt 6.000 kroner per tonn papir, i motsetning til en pris som de siste årene har ligget på rundt 4.000 kroner per tonn.

– Det er en kraftig prisstigning etter mange år med overkapasitet i papirindustrien. Nå har de stengt ned deler av kapasiteten og dermed går prisen opp. Men vi tror det er en uklok avgjørelse som vil føre til at etterspørselen etter papir vil falle, sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media til Kampanje.

Koch sier kostnadene for papirprisen ventes å øke med omtrent 50 prosent i 2022 sammenlignet med 2021. Dette vil for Polaris Media føre til rundt 30 millioner kroner i økte papirkostnader for konsernet i 2022, dersom de høye prisene vedvarer.

Mediepolitisk fagsjef Bjørn Wisted i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) anslår at prisøkningen fra januar 2021 til januar 2022, utgjør en kostnadsøkning på omkring 100 millioner kroner på årsbasis for norske papiraviser.

Også konserndirektør med ansvar for trykk og distribusjon i Amedia, John Kvadsheim, sier til Kampanje at de anslår en merkostnad på 12 til 14 millioner kroner for sine papiraviser.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse