Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
02 mars 2022 08:52
Del på Facebook
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) i samtale med konsernsjef Tore Enger under sitt besøk til Teco 2030 i Narvik. Bedriften, som ble startet høsten 2019, har som mål å bli en av de ledende leverandørene av nullutslippsteknologi til skip.Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) i samtale med konsernsjef Tore Enger under sitt besøk til Teco 2030 i Narvik. Bedriften, som ble startet høsten 2019, har som mål å bli en av de ledende leverandørene av nullutslippsteknologi til skip.Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når det kommer til å støtte nye, grønne industribedrifter, mener Jonas Gahr Støre (Ap) at regjeringen har mer å bidra med. – Vi har en «å gjøre-liste», sier han.

Tirsdag besøkte han hydrogenmotorfabrikken Teco 2030 sitt fabrikklokale i Narvik. Lokalet tilhørte tidligere Rec Solar som flyttet produksjonen sin til Asia. Selskapet, som satser på brenselceller eller såkalte hydrogenmotorer til skip, har som mål å ha 500 ansatte innen få år.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Nå skal vi reise kjerringa, og nå skal vi lage morgendagens motor for maritim industri. Vi skal lage den i Norge. For oss å være her – logistikk, isfri havn, jernbanen rett der borte, den billigste strømmen, det er bare bra. Markedet er hele verden, sa konsernleder Tore Enger i Teco 2030 ASA til statsministeren da han fikk en innføring i prosjektet.

Teco 2030 har til nå på egen hånd reist omkring 250 millioner kroner, og Enger opplyser at de er 100 millioner kroner unna å kunne sikre den resterende veksten gjennom driften. Ifølge egne anslag må det være investert mellom 900 millioner kroner og 1 milliard kroner før 2030.

– «Å gjøre-liste» også på vår side

Hittil har også prosjektet fått 50 millioner kroner fra Innovasjon Norge og 15,6 millioner kroner fra Enova, samt støtte fra Forskningsrådet til å igangsette en forstudie. Det er også bestilt en havnebåt til Narvik Havn som skal benytte teknologien.

– Det er mange interessante ting vi kan bidra med her. Enova og Innovasjon Norge ønsker vi å gjøre enda mer tilgjengelig og relevante for det grønne næringsskiftet og næringspolitikken. Ett skritt lenger enn det er å gå inn å se på hva de gjør på universitetet, hva gjør vi på videregående skoler og på kommunenes planlegging for disse nye energibærerne, sier statsminister Støre til NTB.

– Så det er masse ideer som kommer ut av dette, hvor jeg tenker at vi har en slik «å gjøre»-liste også på vår side, legger han til.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Attraktiv region

Statsministeren mener at det man driver med i Narvik, passer godt inn i regjeringens grønne industriplan på flere måter: Teknologien kan kutte utslipp i ferge- og nærskipstrafikken, det passer med regjeringens ambisjon om muligheter for internasjonal satsing, og det skjer i nord.

– Det bekrefter at Nord-Norge er en attraktiv region. Mye av det man hører her, hører man også i Mo i Rana, i Berlevåg. Jeg tror at en del av nordområdesatsingen som regjeringen er opptatt av, passer veldig godt inn her.

Potensialet er det i hvert fall ikke noe å si på, mener Teco-sjef Enger. Han trekker også fram at det i dag er rundt 100.000 flytende enheter på verdenshavene, og alle disse må gjøre noe med utslippet sitt i året som kommer. Det er et marked som er så stort, sier han.

– Vi skal kunne eksportere for halvannen milliard i 2024. Vi blir en betydelig bedrift her oppe. Det er ekstremt mange redere som sitter og lurer på hva de skal gjøre.

NHO: – Tempoet må opp

Viseadministrerende direktør i NHO, Anniken Hauglie, sier dette er positive signaler fra statsminister Støre og regjeringen, men at tempo må opp.

– Næringslivet er godt i gang med omstillingen. Det trengs tydelige tidsplaner og virkemidler for offentlig-privat samarbeid for å utvikle grønne industrielle forretningsområder som havvind, batterier, hydrogen, maritim næring, mineraler og kraftsystemoptimalisering. Også biobaserte verdikjeder har et stort potensial som må utnyttes, sier Hauglie.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse