Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 mars 2022 14:36
Del på Facebook
Pumpeprisen på drivstoff i Oslo tirsdag 8. mars. Foto: Terje Pedersen / NTB
Pumpeprisen på drivstoff i Oslo tirsdag 8. mars. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere fylkeslagsledere i Senterpartiet ber regjeringen og finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) om å hjelpe bilistene med de skyhøye drivstoffprisene.

Regjeringen sitter mandag i budsjettkonferanse der de arbeider med neste års statsbudsjett. Med seg i fanget har regjeringen fått den nye situasjonen krigen i Ukraina har skapt med voldsomme drivstoffpriser.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Parlamentarisk leder for Sp Marit Arnstad sa i fjor at det var uaktuelt for partiet å sitte i en regjering som øker bensinprisen til 20 kroner. Den siste tiden har prisene passert 23-tallet flere steder.

– Det er mye engasjement knyttet til drivstoffprisene. Fra mitt ståsted så må det handles. Det politikerne kan gjøre noe med, er veibruksavgiften og CO₂-avgiften, samlet rundt 6–7 kroner per liter, sier fylkesleder i Troms Sp og stortingsrepresentant Ivar B. Prestbakmo til VG.

Likelydende kommer fra Ole Herman Sveian i Trøndelag Sp. Også I Vestfold, Østfold og Hordaland ber de om raske grep.

Annonse
Annonse

– Vi kan ikke over tid sitte i regjering med så høye energipriser som nå, det tåler ikke landet, sier Jostein Ljones, fylkesleder i Hordaland.

Mandag kom også nyheten om at den svenske regjeringen legger fram en støttepakke til det svenske folk for å bøte på de høye drivstoffprisene. Den svenske pakken har en totalramme på 14 milliarder svenske kroner og skal blant annet gå til å redusere drivstoffavgiften og øke bostøtten for barnefamilier.

I tillegg foreslår den svenske regjeringen å innføre et engangstilskudd på 1.000 svenske kroner til alle privatpersoner som eier en bil.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse