Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
17 mars 2022 11:08
Del på Facebook
Ifølge Statnett skyldes 10 prosent av høstens høye strømpriser utenlandskablene til Tyskland og England. Illustrasjonsfoto: Marius Helge Larsen / NTB
Ifølge Statnett skyldes 10 prosent av høstens høye strømpriser utenlandskablene til Tyskland og England. Illustrasjonsfoto: Marius Helge Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Prisvirkningen av de to nye strømkablene til Tyskland og England utgjør rundt 10 prosent av de høye strømprisene siden i høst, ifølge Statnett.

I de tre siste månedene i 2021 var strømprisen i snitt 126 øre per kWt. Ifølge Statnetts utregninger står de to nye kablene for rundt 10 prosent av de svært høye prisene i Norge.

Annonse
Annonse

– I den offentlige debatten blir det fremstilt som om de to nye kablene er hovedårsaken til de rekordhøye strømprisene vi har sett denne vinteren. Våre utregninger viser at dette ikke stemmer. Mange andre faktorer har bidratt til de høye prisene, sier konserndirektør Gunnar Løvås i Statnett i en pressemelding.

Gasspris viktigste faktor

Han trekker fram økningen i gassprisen som den aller største faktoren bak de økte strømprisene.

I løpet av høsten 2021 og inn i vinteren mangedoblet gassprisen seg, også kullprisene økte betydelig, og kvoteprisen for CO2-utslipp er mer enn doblet. Samtidig var det lite vann i sørnorske vannmagasiner.

Ifølge konserndirektøren er det særlig i perioder med ekstrempriser at de nye kablene gir større effekt enn de vanligvis vil gi.

Annonse
Annonse

– Da vil prisen i Sør-Norge uansett være svært høy også i en situasjon uten de nye kablene. Historikken viser at norske og tyske strømpriser har beveget seg i takt de siste tjue årene, lenge før kabelen til Tyskland kom på plass, sier han.

Venter perioder med import

Ifølge Statnett vil prisvirkningen av kablene bli mindre over tid, med omtrent 3–4 øre per kWt. I årene framover tror de også at det blir flere perioder med import.

Det var høsten 2021 at Statnett startet prøvedriften av verdens lengste undersjøiske strømkabel North Sea Link mellom Norge og Storbritannia. Kablene har en effekt på 1.400 megawatt (MW), som er mer enn Norges største vannkraftverk.

Våren 2021 kom også den undersjøiske kabelforbindelsen Nordlink mellom det norske og tyske kraftmarkedet i ordinær drift. Kabelforbindelsen har kapasitet på opptil 1.400 MW.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 10 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse