Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 april 2022 11:47
Del på Facebook
Naturvernforbundet har tatt for seg 23 planlagte veiprosjekter i en ny rapport og ber om at flere stanses eller nedskaleres. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Naturvernforbundet har tatt for seg 23 planlagte veiprosjekter i en ny rapport og ber om at flere stanses eller nedskaleres. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Naturvernforbundet ber Stortinget revurdere flere planlagte veiprosjekter. Inntil 225 milliarder kroner kan spares, mener forbundet.

23 planlagte veiprosjekter er vurdert i en rapport fra Naturvernforbundet.

Målet er å minske naturødeleggelser og bruke betydelig mindre penger. De anslår at det vil koste samfunnet minst 285 milliarder kroner å ferdigstille prosjektene, skriver NRK.

Naturvernforbundet vil ha en slutt på byggingen av firefelts motorvei med en bredde som tåler 110 km/t.

– Høyere fart krever rettere vei, som gjør det enda vanskeligere å bygge uten store inngrep i natur og matjord, sier fagsjef Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet og forfatter av rapporten.

Annonse
Annonse

Høyere fart gir også høyere energiforbruk og klimagassutslipp, og fører til mer støy, utslipp av svevestøv og mikroplast, mener han.

Mens enkelte av prosjektene bør droppes helt, bør andre nedskaleres, mener forbundet. Noen av prosjektene er i en tidlig planleggingsfase, mens andre er nær byggestart.

Prosjektene som Naturvernforbundet mener må stanses eller nedskaleres, er E6 Roterud–Storhove–Øyer i Innlandet, E39 Bue – Ålgård i Rogaland, E39 Ålgård–Hove i Rogaland og E16 Arna–Trengereid i Vestland.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse