Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
07 juni 2022 15:15
Del på Facebook
Naf foreslår fem tiltak mot de høye pumpeprisene på drivstoff. Foto: Terje Pedersen / NTB
Naf foreslår fem tiltak mot de høye pumpeprisene på drivstoff. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Naf mener regjeringen bør gi kontantstøtte og avgiftskutt til bilistene som tiltak mot de høye pumpeprisene på drivstoff.

– Det er i distriktene dette svir mest. Det er fullt mulig å ta kontroll over drivstoffprisene om det finnes politisk vilje, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i Naf.

Han mener regjeringen og SV, som nå forhandler om justeringer i statsbudsjettet, må bruke anledningen til å gjøre noe med folks galopperende drivstoffregninger.

– For folk flest blåser det nå fra alle kanter. Drivstoffpriser ute av kontroll kommer på toppen av økte strøm- og matpriser. Dette gir utrygghet og økonomiske utfordringer for mange, sier Braadland.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Naf legger fram fem forslag de mener er nødvendige, blant annet å fjerne veibruksavgiften. Med dette forslaget vil hver bilist med bensinbil spare nesten fem kroner literen, mens dieselbilister vil spare 3,52 kroner per liter, skriver Naf i en pressemelding.

Naf mener også at Norge bør se til Sverige og gi et engangstilskudd til alle privatpersoner som eier bil. Sverige har besluttet å gi 1.000 kroner i støtte til hver bileier.

I tillegg foreslår Naf å fjerne trafikkforsikringsavgiften, redusere bompengetakstene og ha null omregistreringsavgift på nullutslippskjøretøy.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse