Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 juni 2022 23:40
Del på Facebook
EU har vedtatt å forby salg av nye biler med bensin- eller dieselmotor innen 2035. Foto: AP / NTB
EU har vedtatt å forby salg av nye biler med bensin- eller dieselmotor innen 2035. Foto: AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU-parlamentet vedtok onsdag å støtte forslaget om forbud mot salg av nye bensin- og dieselbiler i EU etter 2035, til protester fra konservative partier.

EU-kommisjonen fremmet i fjor et forslag om å forby salg av nye bensin- og dieseldrevne biler som et ledd i sin ambisiøse plan om å kutte utslippene av skadelige klimagasser med 90 prosent innen 2035.

Onsdag sluttet EU-parlamentet opp om forslaget. 339 representanter stemte for, mens 249 stemte imot og 24 representanter avsto fra å stemme.

EPP, den største gruppen av konservative partier i EU-parlamentet, oppnådde ikke flertall for et kompromissforslag som ville ha tillatt salg av hybridbilder også etter 2035.

Annonse
Annonse

Biler står i dag for 12 prosent av det samlede CO2-utslippet til EUs 27 medlemsland, mens transportsektoren som helhet står for rundt 25 prosent av utslippene.

EU-parlamentet skal nå innlede forhandlinger med medlemslandene og forsøke å få deres tilslutning til den nye loven, som først da kan tre i kraft. Den endelige lovteksten kan derfor fortsatt bli utvannet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse