Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
10 juni 2022 11:24
Del på Facebook
Ålesund Lufthavn. Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB
Ålesund Lufthavn. Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fylkeskommunedirektøren i Møre og Romsdal vil bidra til å utvikle Ålesund lufthavn med direkteruter til internasjonale flyplasser.

Til møtet i kultur-, næring- og folkehelseutvalget foreslår fylkeskommunedirektøren å bevilge et tilskudd på inntil 1,5 million kroner til selskapet Utviklingsforum for Ålesund Lufthavn Vigra AS, for prosjektet «Gjenreising av regionen sin internasjonale tilgjengelegheit».

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Prosjektet ble startet i 2019, men grunnet pandemien har det vært lite aktivitet i 2020/2021 . Nå har styret i selskapet vedtatt å øke aktiviteten. Det er utarbeidet en strategi- og handlingsplan for selskapet for perioden 2021-2025 med hovedvekt på å videreutvikle og styrke passasjergrunnlaget for direkteruter mellom Ålesund lufthavn, Vigra og internasjonale flyplasser.

Målsetninger for Ålesund Lufthavn

I søknaden er det blant annet målsatt følgende for Ålesund lufthavn:

  • Tilby daglige avganger til minimum to internasjonale hub-er med minimum to daglige t/r-frekvensar.
  • Tilby helårlige avganger til minimum fem europeiske destinasjoner med hovedvekt på næringslivet sine behov (inkluderte reiselivsnæringen).
  • Tilby sesongbaserte avganger med minimum frekvens til fem avganger per uke til sommerdestinasjoner og tre avganger per uke til vinterdestinasjoner.
  • Tilby et høgfrekvent, effektivt og konkurransebasert rutenett nasjonalt med åtte-ti daglige frekvenser til Oslo og Bergen, fem til syv til Trondheim samt sesongbasert frekvens til Nord-Norge.
  • Tilby en nullutslipps tilbringertjeneste.
  • Være en del av et utslippsfritt rutenett for kortdistanseflygning i Norge.

Avgjørende for næringslivet

I saksfremlegget skriver fylkeskommunedirektøren at «Møre og Romsdal har et svært internasjonalt rettet næringsliv med omfattende eksport av varer og tjenester. Effektiv tilgjengelighet til de internasjonale markedene er avgjørende for å opprettholde og videreutvikle disse næringene.»

Annonse
Annonse

Det økende behovet for arbeidskraft og inntak av arbeidskraft fra særlig de baltiske landene blir trukket fram. «Direkteruter til disse landet er derfor helt avgjørende», skriver han.

Et pluss forreise reiselivet

Også tilgjengelegheten for reiselivet blir lagt vekt på: «Dette er et spennende og viktig prosjekt for hele fylket. Gode og direkte internasjonale flyruter er viktig for reiselivsnæringen. Gjentatte helårlige direkteruter til fylket kan bidra til sesongforlengelse, noe som er en uttalt målsetting både regionalt og nasjonalt.»

Fylkeskommunedirektøren er positiv til å støtte selskapet med 500.000 kroner årlig i en treårsperiode. Han forutsetter at tilskuddet er begrenset til 38,5 prosent av godkjent kostnader på 3,9 mill. kroner, og at prosjektet blir fullfinansiert.

Kultur-, næring- og folkehelseutvalget avgjør saken i sitt møter tirsdag 14. juni.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse