Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 juli 2022 15:39
Del på Facebook
Daværende olje- og energiminister i Stoltenberg-regjeringen, Ola Borten Moe (Sp), mener at ingen norsk politiker ville skrevet under på strømeksportavtalene med Tyskland og Storbritannia gitt den kunnskapen vi har i dag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Daværende olje- og energiminister i Stoltenberg-regjeringen, Ola Borten Moe (Sp), mener at ingen norsk politiker ville skrevet under på strømeksportavtalene med Tyskland og Storbritannia gitt den kunnskapen vi har i dag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ola Borten Moe mener at ingen norsk politiker ville skrevet under på strømkabelavtalene med Storbritannia og Tyskland gitt dagens kunnskap.

Borten Moe var olje- og energiminister i Stoltenberg-regjeringen da avtalen med Storbritannia og Tyskland, som la grunnlaget for utbyggingen av utenlandskablene, ble skrevet under i 2012.

Annonse
Annonse

– Fortellingen den gangen var jo at modellene viste en marginal økning i den norske strømprisen. Den informasjonen vi fikk da beslutningen ble tatt, var åpenbart feil, sa forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp) til Dagsnytt 18 fredag.

Sør-Norge opplever for tiden høye strømpriser. Tidligere er det advart om at høye strømpriser kan gi en tøff høst og vinter. Statnett har advart om lav fyllingsgrad i magasinene, og regjeringen har bedt kraftprodusentene om å holde igjen på vannet.

Ola Borten Moe sier at ingen norsk politiker ville skrevet under på strømkabelavtalene gitt den kunnskapen vi har i dag.

Annonse
Annonse

– I dette tilfellet har beslutningsgrunnlaget vært for dårlig, og da får du beslutninger som er dårlig, sier Borten Moe.

I 2018 mente forskningsinstituttet Sintef at kablene ville øke strømprisen med noen øre og på lang sikt kunne gjøre strømmen billigere. Forskningsleder Ellen Krohn Aasgård i forskningsinstituttet mener at de ikke tok feil.

– Jeg tror det var få som hadde med i fremtidsscenarioene og analysene sine at det skulle være såpass massiv usikkerhet i energiforsyningen i Europa. Vi har havnet litt i det helt ytterste av det ekstreme utfallsrommet som kanskje var i et tidligere framtidsscenario, også det vi hadde i 2018, sier Krohn Aasgård.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse