Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 september 2022 09:32
Del på Facebook
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), her på befaring ved Tretten bru over Gudbrandsdalslågen, mener det i dagens situasjon ikke lenger er realistisk å følge opp alt som ligger inne i forrige regjerings NTP. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), her på befaring ved Tretten bru over Gudbrandsdalslågen, mener det i dagens situasjon ikke lenger er realistisk å følge opp alt som ligger inne i forrige regjerings NTP. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener Nasjonal transportplan (NTP) er urealistisk og varsler at store samferdselsutbygginger vil bli lagt på is.

I fjor vår la daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) fram tidenes største utbyggingsplan for transportsektoren i Norge. Nå stemples planen som urealistisk av etterfølgeren, Jon-Ivar Nygård, melder TV 2.

– Jeg tror nok at det vil bli skuffelse, sier samferdselsminister Nygård.

Samferdselsministeren mener det i dagens situasjon ikke lenger er realistisk å følge opp alt som ligger inne i forrige regjerings NTP.

Utsettelser

Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2022–2033 hadde en total ramme på 1.200 milliarder kroner. Men i dag er situasjonen annerledes. Krig og energikrise kombinert med høy inflasjon, stigende rente og lav arbeidsløshet gjør at regjeringen må kutte i oljepengebruken.

– I praksis betyr det at vi må utsette oppstart av en god del prosjekter, sier han.

annonse

Hvilke utbygginger som utsettes, vil Nygård ikke si noe om. Svaret kommer når forslaget til statsbudsjett for 2023 legges fram for Stortinget torsdag 6. oktober. Han vil heller ikke si noe om hvor store innstramminger det er snakk om i kroner og øre.

– Det ligger i sakens natur at vi som har store budsjetter med store investeringsprosjekter, vil måtte bidra tungt.

Naf bekymret for trafikksikkerhet

Norges automobilforbund (Naf) advarer mot en linje der man kutter hardt i samferdselsbudsjettene. De er særlig kritiske til å og utsetter investeringer som gir økt trafikksikkerhet.

– Vi ønsker å se en tydelig prioritering av møtefri vei og av strekninger som kan bygges ut med mer gjenbruk av eksisterende vei og på en måte som sikrer mest mulig vei for pengene, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf til NTB.

– Spesielt er det viktig å ikke kutte i allerede påbegynte prosjekter, da vil midler ha gått tapt i planlegging og prosjektering, understreker Handagaard.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Siste kommentarer

Det er mange gode grunner for å bygge ut fergeavløsingsprosjekter, slik som Møreaksen. Bl.a. fordi fergebommer er nede mesteparten av ...
Rune Kristiansen 2 dager siden Folket er ikke til for staten
Frp skuffer ikke. Å kutte mottak av kvoteflyktninger er ikke mindre enn umenneskelig og dette tankesettet gjennomsyres partiet av. 50 øre ...
Anne Mari Sandshamn 7 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Terje SundsbøSa ikke at det var trygt, men tryggere for mennesker, da det er lett å komme seg av en ferge, ...
Terje Sundsbø 8 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Anne Mari SandshamnOm «vertskapet» er en idrettsturnering eller et annet kulturarrangement man deltar på, så kan man ikke dra før det er ...
Anne Mari Sandshamn 8 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Terje SundsbøBrann på ferge er ingen fare for passasjerer, det er bare å gå i en livbåt. Det er inge store ...
Terje Sundsbø 8 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
Det er svært alvorlig når Jørn Inge Løvik, daglig leder Romsdalsaksen AS, unnlater å nevne at med Møreaksen så blir ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte